Главная



Вся коллекция


Из серии  фирмы "Muza"


Клубная серия  "Pronil"


Польский джаз

– разное


Чеслав Немен


Breakout


SBB


Польский рок

-         разное


Обсудить в форуме

 

 


Заказать CD-.R


Почта

 

 

 




Краковская группа «Экстра Болл» появляется в серии Polish Jazz уже не в первый раз, а в восьмидесятые годы выйдет два альбома в «синей серии» фирмы Pronił, это не рекорд, но весьма даже много, а потом их лидер Ярек Шметана сделалет сильную и устойчивую сольную карьеру (об этом в интернете можно много чего посмотреть), но, мне кажется, все-таки лучшие их произведения записаны тогда, в славные семидесятые. Да и гость у них играет великолепный – Януш Муньяк уже тогда был легендой саксофона, но при этом не тянет одеяло на себя. Вот хотя бы вторая тема со второй стороны, «Я люблю тебя, Анна» - А.К.

Side A

1.     KRAKOWSKI FESTIWAL JAZZOWY      5'50

    The Cracow Jazz Festival (J. Śmietana)  

2.  GWIAZDKA DLA EWY                               5'30
A Starlet for Eve (A. Kawończyk)

3. TANIEC NA LINIE                                         6'25
A Tightrope Performance (J. Śmietana)

4.  NAIMA-(J. Coltrane)                                       1’50

Side B

1.  GO AHEAD(J. Śmietana)                               2'40

2.  KOCHAM CIĘ ANNO                                   6'25
l Loye You Anna(J. Śmietana)

3. SPRAWY BIEŻĄCE                                       4'00
Current Buisiness(A. Kawończyk)

4. AIRPORT                                                      4'50
(J. Śmietana)

5.  SEPIA                                                            0'55

(A.   Kawończyk)

Arranged by:

Jarosław Śmietana A-1,3,4; B-1,2,4

Adam Kawończyk A-2; B-3,5

EXTRA BALL:

Jarosław Śmietana - leader, electric and acoustic guitars

Adam Kawończyk - trumpet, flugelhorn

Wojciech Groborz - Fender piano, piano, trombone

Antoni Dębski - electric bass

Marian Bronikowski - drums, percussion

with

Janusz Muniak (guest) - tenor and soprano saxophones, flute

Recorded in Warsaw, May 1979

To już druga długogrająca płyta krakowskiej grupy „Extra Ball" wydana w serii „Polish jazz". Spodziewać się więc należy, że nazwa zespołu dobrze jest znana miłośnikom muzyki jazzo­wej. Dowodzi tego zresztą nie tylko sukces dotychczasowych nagrań (choć podkreślić wypada, że LP „Birthday" rozszedł się w rekordowym,jak na polskie warunki-nakładzie), lecz także ogromne zainteresowanie towarzyszące koncertom „Extra Ballu" zarówno w Polsce, jak

wielu krajach świata.

„Extra Bali" istnieje od roku 1974. Założył go i prowadzi ciągle czołowy polski gitarzysta azzowy Jarosław Śmietana. Jego to koncepcje artystyczne i energia ożywiają grupę, w której skupiają się przedstawiciele pokolenia lat siedemdziesiątych, dominującego obecnie na jolskiej scenie jazzowej.

Dotychczasowy dorobek płytowy „Extra Ballu" świadczy o typowych dla ostatnich lat fascy­nacjach i o jazzowym dojrzewaniu. Pierwszy LP („Birthday" - SX 1414) stanowił jeszcze sumę młodzieńczego dorobku, był eklektyczny - choć już naznaczony piętnem artystycznych osobowości jego twórców. Dwie płyty wydane przez POLJAZZ dowiodły, że muzyczne zainte­resowania J. Śmietany i jego współpracowników przesuwają się w stronę głównego, postcol-trane'owskiegp nurtu jazzu. Rezygnacja z efektownych rytmów jazz-rocka szła w parze ze smakowaniem brzmienia instrumentów, ze zwiększeniem swobody improwizator-skiej - jednym słowem z tym wszystkim, co wyznacza muzyczny kręgosłup współ­czesnego jazzu.

Płyta, którą rekomenduję obecnie melomanom - przedstawia „Extra Ball" po pięciu latach artystycznej drogi. Spotkali się na niej pod kierownictwem artystycznym J. Śmietany - pełen wyobraźni kompozytor a jednocześnie dyskretny, oszczędny w stosowaniu wirtuozowskich sposobów trębacz Adam Kawończyk; precyzyjny i muzykalny perkusista Marian Bronikowski; skupiony, oszczędnie i ze smakiem podsuwający towarzyszom ciekawe rozwiązania harmo­niczne pianista Wojciech Groborz; napędzający sekcję rytmiczną - ale i towarzyszący czujnie melodykom basista Antoni Dębski. Na płycie zarejestrowany został także dźwięk sakso­fonów największego bodaj w chwili obecnej polskiego jazzmana - Janusza Muniaka, który w roku 1979 często współpracował z „Extra Ballem". Podkreślam w tym przy­padku szczególnie fakt całkowitego niemal stopienia się gościnnie występującego solisty z grupą.

Większość utworów nagranych na tej płycie - to kompozycje  J.  Śmietany i A. Kawończyka. Doczynając od „Krakowskiego Festiwalu Jazzowego" przez „ostry" tytułowy „Go Ahead", zrelaksowany i śpiewny temat „Kocham Cię Anno", aż do bogatej w gęsty, zrytmizowany podkład kompozycji „Airport" - repertuar „Extra Ballu" dowodzi zarówno inwencji autorskiej, jak i szla­chetnego instynktu muzykowania zespołowego. Nawet solowe miniatury J. Śmietany („Naima" Coltrane'a) i A. Kawończyka („Sepia") nie zmieniają tego ogólnego wrażenia, iż słuchamy grupy równouprawnionych i równorzędnych, świetnie się rozumiejących i czujących wspólnie muzy­ków. A to właśnie cechy prawdziwego jazzu.

Jan Poprawa

 

This is already the second long-playing record of the Cracow group „Extra Bali", released in the series „Polish jazz". So the group must be well-known by now to the jazz lovers ir this country. Another prove of their popularity is both the success their previous recordings have had (the LP "Birthday" was sold out in numbers uncommon in Poland) and the unusual; interest which the concerts of "Extra Bali" have been arousing at home and also abroad. "Extra Bali" was formed in 1974. It was founded and is still led by the major Polish jazz, guitarist, Jarosław Śmietana. It is his artistic conceptions and energy that animate the group made up of representatives of the generation of 1970s who now prevail in the work of Polish jazz.

The music "Extra Bali" has been presenting in its recordings so far reflects the typical fascinations of these last years and also a jazz maturing. So the first LP ("Birthday" -SX 1414) included the sum of their youthful achievements, it was eclectic - although already marked by the artistic personality of the performers. The two records released by Poljazz indicate that J. Śmietana's and his co-players' interests have been shifting toward; the main, post-Coltraneian stream of jazz. Their resignation from effectful jazz-rock rhythm; went together with a relish for instrumental sound, with an increased freedom of improvisation, briefly with the caractaristics which form the backbone of contemporary jazz.        

The disc l am now reconmending to the music - lovers presents the "Extra Ball" after five years of their common artistic journey. They set out on it under the leadership of J. Śmietana Apart from him they are Adam Kawończyk, a full of imagination composer and at the same time a discreet, sparing in virtuoso effects trumpeter; Marian Bronikowski, the precise and musical percussionist; Wojciech Groborz, the pianist, concentrated, suggesting to nis colleagues interesting harmonies with taste and frugality; Antoni Dębski, the bassist, propelling the rhythmical group while accompanying watchfully the melodists. There has beer also

put on this recede the sound of saxophones of Janusz Muniak, now probably the greatest Polish jazzman who in 1979 has often co-operated with "Extra Ball". To be noted is in this respect the almost ideal fusion of the guest soloist with the group.

Most of the numbers recorded on this disc are compositions by J. Śmietana and A. Kawończyk From "The Crakow Jazz Festival", through the "sharp" title number “Go Ahead", the relaxed and singing theme of "l Love You Anna", to the "Airport", rich in its dense and rhythmical texture -the "Extra Balls" repertory demonstrates both the authors' inventiveness and a fine feeling fo collective music making. Even the solo miniatures of J. Śmietana (Coltrane's "Naima") and o A. Kawończyk ("Sepia") do not alter the impression that we are listening to a group of musicians who are in every respect equal, understand each other perfectly and share the same feeling. And these precisely are the features of real jazz.

Transl.: L. Wiewiórkowsk

 

 

Hosted by uCozight -->