
Главная
Вся коллекция

Из серии фирмы "Muza"

Клубная серия "Pronil"

Польский джаз
– разное

Чеслав Немен

Breakout

SBB

Польский рок
- разное

Обсудить в форуме
Заказать CD-.R
Почта
|
Один из
последних глобальных проектов «большого стиля» польского джаза, биг-бенд,
исполняющий джаз-рок. Собственно, такое явление в 70-е годы не было
редкостью, вспомните хотя бы оркестры Яна Пташина
Врублевского и Эбигнева Калембы. Представьте себе, что у Джо Завинула в
молодости было достаточно денег, чтобы содержать не маленький комбо типа Weather Report, а большой оркестр в двадцать с лишним человек? Да еще и
не бояться играть всё подряд, от реггей (четвертая пьеса, "Человек, которого здесь нет" и сразу до жесткой альтернативы
(пьеса пятая,"One By One") - зато каждый мог получить то самовыражение, какого он хотел. Потому и у
флейтиста Кшиштофа Попека деньги, надо полагать, были, да и сейчас есть – он
владелец солидного лейбла Power Bros. - А.К.
Side A
1. FIRST NOT LAST 4’25 (K. Popek)
2. B.E.D. 9’15 (K. Popek)
3. DZIADKI BEZ ORZECHÓW 5 30 NUT - CRACKERS WITHOUT NUTS (K.
Zawadzki)
Side B
1.CZŁOWIEK, KTÓREGO NIE MA 7’25 MAŃ WHO’S NOT THERE (A.
Korecki)
2. ONE BY ONE 4’00 (K. Popek)
3. JAHU 4’10 (A. Korecki)
4. LAST NOT FIRST 4’10 (K. Popek)
KRZYSZTOF POPEK -
fl, leader
PIOTR WOJTASIK - tp
ANTONI GRALAK - tp
ROBERT JAKUBIEC - tp
ROBERT MAJEWSKI - tp
GRZEGORZ NAGÓRSKI - tb
BRONISŁAW DUŻY - tb
ALEK KORECKI - ss, as
WŁODZIMIERZ KINIORSKI - ts
ADAM WENDT - ts
WALDEMAR LECZKOWSKI - bs
WOJCIECH NIEDZIELA - p, kbds
ZBIGNIEW JAKUBEK - kbds
ANDRZEJ URNY - g (B3 solo)
GRZEGORZ KAPOŁKA - g (B1
solo)
HENRYK GEMBALSKI - v (A3 solo)
MARCIN POSPIESZALSKI - bg, b
KRZYSZTOF ZAWADZKI - perć
ANDRZEJ RYSZKA – dr
Rzadko
zdarzają się debiuty tak udane, tak zaskakujące, tak
inspirujące, jak to miało miejsce w przypadku Young Power. Gdy
grupa wystąpiła po raz pierwszy na festiwalu Jazz nad Odrą
1986, przecieraliśmy oczy i uszy ze zdumienia, iż w tak trudnych
czasach, bez mecenatu, bez zachęt materialnych, bez wyrachowania,
kilkunastu młodych muzyków jazzowych przygotowało program,
mogący stać się artystyczną ozdobą niejednego
renomowanego festiwalu w Europie i na świecie. Kolejne występy
Young Power (m.in Jazz Jamboree 86) oraz nagrania studyjne dowiodły,
że prawdopodobnie na naszych oczach dokonuje się „zmiana warty” w
polskim jazzie. Sukces jednego z inicjatorów
przedsięwzięcia, flecisty, kompozytora i aranżera Krzysztofa
Popka przypieczętowany został dwiema prestiżowymi nagrodami -
Sekcji Publicystów PSJ za działalność artystyczną
w 1986 roku (wspólnie z Tomaszem Szukalskim) i Programu III Polskiego
Radia (promocja).
Jazz proponowany przez Young
Power stanowi próbę połączenia różnych,
niekiedy skrajnie różnych wątków stylistycznych, jak
free-jazz, rock czy blues. Głównym środkiem ekspresji jest
tu zasada kontrastu powstającego na styku partii aranżowanych i
improwizowanych („otwartych”). Dosadność partii tematycznych
(zwielokrotnienia, symetria, powtarzalność itp.) kontrastuje z
parafree-jazzową kontynuacją, w której rzadko jednak
dochodzi do głosu improwizacja solisty w tradycyjnym rozumieniu tego
słowa. Może się ona jednak rozwijać (co zależy od
kontekstu muzycznego) i wówczas możemy mówić o
związkach z evansowską (Gil Evans) koncepcją
współczesnego jazzu orkiestrowego. Muzycy Young Power to jednak
pokolenie z krwi i kości współczesne, pozbawione
kompleksów „klasyki”, pokolenie wychowane na muzyce hard rock, heavy
metal, punk rock, bliskie - jeśli chodzi, o jazz - „harmolodycznym”
ideom Ornette Colemana i jego kontynuatorów. Są przedstawicielami
kultury, która domaga się prostoty, przekazu bezpośredniego,
domaga się zerwania z wszelkim akademizmem, z tym co „wypada i co nie
wypada”. Young Power może pozwolić sobie na wybieranie z tradycji
tylko tego, co da się wkomponować w tak ujętą
estetykę, mającą chwilami charakter buntowniczego manifestu
artystycznego. Zdarzało się w historii jazzu, że tego typu
manifesty były jednorazowym fajerwerkiem pobożnych
życzeń, bywało, że stawały się początkiem
żmudnej, ale także fascynującej drogi twórczej. Miejmy
nadzieję, że pierwsze koncerty, pierwsze nagrody, pierwsza
płyta Young Power to dopiero początek.
Tomasz Szachowski
It is not often
one can see such successful, surprising and inspiring debuts as it was in the
case of Young Power. When the band first appeared at the festival Jazz on the
Odra River in 1986 we were rubbing our eyes and ears out of astonishment that
in hard times, without sponsors, material incentives, without interestedness
a score of young jazz musicians had prepared a programme that could be a
highlight of many a renowned festival in Europe and the world. The next
appearances of Young Power (among them at Jazz Jamboree 86) and their studio
recordings made it evident that we are witnessing a “change of the guard” in
Polish jazz. The success of one of the initiators of the undertaking, the
flutist, composer and arranger Krzysztof Popek was confirmed by two valuable
prizes: of the Journalists’ Section of the Polish Jazz Association for their
activities in 1986 (jointly with Tomasz Szukalski) and of the 3rd
channel of Polish Radio (promotion).
The jazz played by the Young
Power is a combination of various, occasionally utherly different styles,
such as free jazz, rock or blues. The expressivness of this music is achieved
mainly through the contrast of parts that are arranged or improvised
(,,open”). The strength of thematic parts (multiplication, symetry,
repeatedness, etc) is contrastinq with the free - jazz continuation in which
however
only seldom one can he soloist’s improvisation in the traditional meaning of
that term. But it can d ch depends on the musical context) and then we may
speak of the Evansians (Gil Evans) conception of the contemporary orchestral
jazz. Indeed the musicians of Young Power are in every respect a present day
generation, free of the “cassical” complex, generation reared on the musicof
hard rock heavy metal, punk- affracted to the “harmolodic” ideas of Ornette
Coleman and his continuation. They are representatives of the culture which
stands for simplicity, directness of expression, has no use for academic
styles, for what is prepare and what is Young Power can take liberty and
choose from tradition only what they can de in their kind of aesthetics which
looks sometimes like a rebellious manifest.
There were cases in the past
when this type or manifest were short – lived fireworks of wishful thinking,
but there were also ones when they marked the beginning of a painstaking but
at the same time fascinating process. So let us the first concerts, first
prizes and this first record of Young Power are only a beginning.
Tomasz Szachovsky, 1986
|