|
Один из
последних глобальных проектов «большого стиля» польского джаза, биг-бенд,
исполняющий джаз-рок. Собственно, такое явление в 70-е годы не было
редкостью, вспомните хотя бы оркестры Яна Пташина
Врублевского и Эбигнева Калембы. Представьте себе, что у Джо Завинула в
молодости было достаточно денег, чтобы содержать не маленький комбо типа Weather Report, а большой оркестр в двадцать с лишним человек? Да еще и
не бояться играть всё подряд, от реггей (четвертая пьеса, "Человек, которого здесь нет" и сразу до жесткой альтернативы
(пьеса пятая,"One By One") - зато каждый мог получить то самовыражение, какого он хотел. Потому и у
флейтиста Кшиштофа Попека деньги, надо полагать, были, да и сейчас есть – он
владелец солидного лейбла Power Bros. - А.К. Side A 1. FIRST NOT LAST 4’25 (K. Popek) 2. B.E.D. 9’15 (K. Popek) 3. DZIADKI BEZ ORZECHÓW 5 30 NUT - CRACKERS WITHOUT NUTS (K.
Zawadzki) 1.CZŁOWIEK, KTÓREGO NIE MA 7’25 MAŃ WHO’S NOT THERE (A.
Korecki) 2. ONE BY ONE 4’00 (K. Popek) 3. JAHU 4’10 (A. Korecki) 4. LAST NOT FIRST 4’10 (K. Popek) PIOTR WOJTASIK - tp ANTONI GRALAK - tp ROBERT JAKUBIEC - tp ROBERT MAJEWSKI - tp GRZEGORZ NAGÓRSKI - tb BRONISŁAW DUŻY - tb ALEK KORECKI - ss, as WŁODZIMIERZ KINIORSKI - ts
ADAM WENDT - ts WALDEMAR LECZKOWSKI - bs WOJCIECH NIEDZIELA - p, kbds ZBIGNIEW JAKUBEK - kbds ANDRZEJ URNY - g (B3 solo) GRZEGORZ KAPOŁKA - g (B1
solo) HENRYK GEMBALSKI - v (A3 solo) MARCIN POSPIESZALSKI - bg, b KRZYSZTOF ZAWADZKI - perć ANDRZEJ RYSZKA – dr Jazz proponowany przez Young
Power stanowi próbę połączenia różnych,
niekiedy skrajnie różnych wątków stylistycznych, jak
free-jazz, rock czy blues. Głównym środkiem ekspresji jest
tu zasada kontrastu powstającego na styku partii aranżowanych i
improwizowanych („otwartych”). Dosadność partii tematycznych
(zwielokrotnienia, symetria, powtarzalność itp.) kontrastuje z
parafree-jazzową kontynuacją, w której rzadko jednak
dochodzi do głosu improwizacja solisty w tradycyjnym rozumieniu tego
słowa. Może się ona jednak rozwijać (co zależy od
kontekstu muzycznego) i wówczas możemy mówić o
związkach z evansowską (Gil Evans) koncepcją
współczesnego jazzu orkiestrowego. Muzycy Young Power to jednak
pokolenie z krwi i kości współczesne, pozbawione
kompleksów „klasyki”, pokolenie wychowane na muzyce hard rock, heavy
metal, punk rock, bliskie - jeśli chodzi, o jazz - „harmolodycznym”
ideom Ornette Colemana i jego kontynuatorów. Są przedstawicielami
kultury, która domaga się prostoty, przekazu bezpośredniego,
domaga się zerwania z wszelkim akademizmem, z tym co „wypada i co nie
wypada”. Young Power może pozwolić sobie na wybieranie z tradycji
tylko tego, co da się wkomponować w tak ujętą
estetykę, mającą chwilami charakter buntowniczego manifestu
artystycznego. Zdarzało się w historii jazzu, że tego typu
manifesty były jednorazowym fajerwerkiem pobożnych
życzeń, bywało, że stawały się początkiem
żmudnej, ale także fascynującej drogi twórczej. Miejmy
nadzieję, że pierwsze koncerty, pierwsze nagrody, pierwsza
płyta Young Power to dopiero początek. Tomasz Szachowski The jazz played by the Young
Power is a combination of various, occasionally utherly different styles,
such as free jazz, rock or blues. The expressivness of this music is achieved
mainly through the contrast of parts that are arranged or improvised
(,,open”). The strength of thematic parts (multiplication, symetry,
repeatedness, etc) is contrastinq with the free - jazz continuation in which
however There were cases in the past
when this type or manifest were short – lived fireworks of wishful thinking,
but there were also ones when they marked the beginning of a painstaking but
at the same time fascinating process. So let us the first concerts, first
prizes and this first record of Young Power are only a beginning. Tomasz Szachovsky, 1986 |