|
Soloists: W. Gogolewski (p), J. Smietana (g),
J. Jarosik (ts), Soloists: W. Sendecki (p), P. Pronko (as) Soloists: J. Smietana (g), J. Jarosik (ts), J. Glowczewski (as), L.
Dziwoki (tb) Soloists: M. Wolny (fl), J. Jarosik (ts), J. Smietana (g) Soloists: W. Gogolewski (p), J. Smietana (g), J. Jarosik (ts) Big band katowickiej PWSM
zajmuje wśród polskich big bandów jazzowych pozycję
wyjątkową. Jest to pierwsza w kraju orkiestra jazzowa
działająca przy wyższej uczelni muzycznej, rezultat dobrze
pojętego działania dydaktycznego. Katowicka PWSM
zdążyła już zdobyć zasłużony rozgłos
jako jedyna w Polsce ucząca grać jazz. Nastąpiło to po
utworzeniu w jej ramach na początku lat sie≠demdziesiątych
Wydziału Muzyki Rozrywkowej. Pozwala on studentom na jazzo≠wą
specjalizację. Wspomniany wydział szybko
skupił szereg młodych jazzowych talentów. Wy≠korzystano to
tworząc big band złożony ze studentów. W 1975 r.
zespół ten pod kierownictwem Andrzeja Zubka, ówczesnego
asystenta katowickiej PWSM, zdo≠był drugą nagrodę na festiwalu
ДJazz nad OdrąФ. W konkursie następnego ДJazzu nad OdrąФ (1976
r.) orkiestra zajęła pierwsze miejsce. Następnie, pod
batutą doc. Zbigniewa Kalemby, dziekana Wydziału Muzyki Rozrywkowej
wspomnianej uczelni, zespół odniósł pierwszy
sukces^międzynarodowy zdobywając złoty me≠dal na festiwalu
jazzowym w Pradze (wrzesień 1977). Orkiestra ma też na swo≠im
koncie występy w Stanach Zjednoczonych w 1978 r. Gra w big bandzie traktowana
jest jako uzupełnienie zajęć kursowych. ДPo każdym
koncercie odbywają się długie dyskusje i
szczegółowa analiza . Nie za≠pominamy jednak, że jest to
zespół szkolny i studenci mają również inne obo≠wiązki
poza graniem na instrumencie. Ograniczamy się do dwóch
spotkań w ty≠godniu - oczywiście jeżeli mamy jakiś
poważniejszy koncert, robimy to częściejФ - mówił
doc. Kalemba w wywiadzie prasowym w marcu 1978 r. Płyta daje przegląd
wysokich umiejętności wykonawczych muzyków repre≠zentujących
młode pokolenie polskich jazźmenów. Repertuar longplaya
zawiera, obok oryginalnych kompozycji, (3 z nich są dziełem
muzyków big bandu) rów≠nież 2 standardy stosunkowo nowej
daty-wylansowaną przez Counta BasieТgo balladę Neala Hefti ДLiТl
DarlinТФ oraz ekspresyjnie wykonany utwór Keitha Jarretta ДSorceryФ. Pozycje utrzymane w
aranżacji nawiązującej dotradycyjnej konwencji swingowej
spinają płytę jakby klamrą. Między nimi znalazł
sią blok utworów, w któ≠rych stylistyka
współczesnego mainstreamu łączy się z
jazz-rockiem. Zwraca uwagę przeniesienie do gry big bandowej
doświadczeń nowoczesnego combo jazzowego. Efektowny przerywnik
stanowi ДBallada dla AlicjiФ Mieczysława Wolnego eksponująca
możliwości melodyczne fletu w muzyce jazzowej. Na pewno z zainteresowaniem
możemy oczekiwać następnych nagrań in≠strumentalistów
grających dziś w big bandzie katowickiej PWSM, tym bar≠dziej,
że niektórzy z nich dali się już poznać także
w innych zespołach jak ДExtra BaliФ, ДSunshipФ czy kwintet Wojciecha Gogolewskiego. Wiesław Królikowski The big band at the State
Higher School of Musie in Katowice is an exceptional group among the Polish
jazz bands. It is in fact the first orchestra of this type to be founded at a
higher school of musie as part of that schoolТs educational activity. Indeed
this Katowice School has become famous in Poland for its attempts to teach
jazz. It started doing it after a department of entertainment musie was
opened at it in the early 1970s. This enables its students to specialize now
also in jazz music. It was not long before the
Department attracted to itself a number of jazz-gifted students. It did not
take long for them to form a big band made up of students. Under the
leadership of Andrzej Zubek, assistant of the State High School of Music in
Katowice, thТey won second prize at the Festival УJazz on the Oder RiverФ in
1975. Next year it was already first place they took at the same Festival.
Then, this time under a Prof. Zbigniew Kalemba, dean of the Department of
Entertainment Musie of the School, the Band met with their first
international success by winning the Golden Medal at the Jazz Festival in
Prague (September 1977). They also appeared in the United States in 1978. The participation in the
band is considered at the School as a supplement to regular courses. УAfter
each concert we arc holding long discussion at which we analyze our playing.
We do not forget however that this is a school ensemble and that the students
have other obligations as well apart from playing the instrument. So we
restrict ourselves to two meetings a weak - of course when there is a major
concert ahead we meet more oftenФ - said a. Prof. Kalemba in a press interview
in March 1978. The record presents all the
accomplishments of the young Polish jazzmen. It consists of both original
numbers (three of them are by the members of the band) and two standard and
relatively recent ones - Neal HeftyТs ballad ДLiТl DarlinТФ, made popular by
Count Basie, and the very expressively performed Keith JarrettТs piece,
ДSorceryФ. The numbers arranged i n the traditional swing convention form the
outer parts of the record, the middle part of which consists of pieces that
combine the style of the modern mainstream with jazzЧrock. There is also an
interesting application in big band playing of some experiences derived from
modern jazz combo. And the effective insertion in the shape of
Mieczysław WolnyТs ДThe Ballad for AliceФ exhibits the melodic
possibilities of the flute in jazz. It is with keen interest that we are going to await the next
recordings by the |