Главная
Вся коллекция
Из серии фирмы "Muza"
Клубная серия "Pronil"
Польский джаз
– разное
Чеслав Немен
Breakout
SBB
Польский рок
- разное
Обсудить в форуме
Заказать CD-.R
Почта
|
Давно уже Ярек Сметана выступает с
другими партнерами, и, говорят, по Европе он настоящая звезда, но мне как-то
милее ранние его записи в группе «Экстра Бол», настоящая музыка молодых,
заковыристая и замороченная – чем они хуже Махавишну! – и даже в аннотации к
пластинке сделан довольно подробный разбор всех пьес, почитайте – может быть,
просветитесь, а послушать рекомендую вторую тему, заодно прикиньте, какой там
размер, а ведь в основе – польский народный танец. И, если кому интересно, то
пианист Владислав Сендецкий через несколько лет организует свой, очень
достойный проект, под названием Sun Ship – А.К
Side A
1.NARODZINY Birthday
2.TANIEC MARYNY Maryna’s Dance
3.BEZ POWROTU Without
Return
4.PODROŻ W GÓRY A
Journay to the Mountains
Side B
1.SIÓDEMKA The
seven
2.SZCZĘŚLIWY
NIESZCZĘŚLIWIEC The Lucky Unlucky Mań
3.BLUES FOR EYERYBODY
4.HENGELO, ALMELO, DEVENTER
Kompozycje
i aranżacje
J. Śmietana, W. Sendecki
Jarosław Śmietana
·
guitar, leader
Władysław
Sendecki
·
el. piano, piano, synthetizer
Andrzej Olejniczak
·
tenor-saxophone, soprano-saxofone
Jan Cichy
·
bass
Benedykt Radecki
·
percussion
EXTRA BALL
należy do odkryć jazzowych ostatnich lat. Jego młodzi
członkowie pój a wiali się na polskiej scenie
jazzowej jeszcze jako pólamatorzy, jednak jako prawdziwy start grupa
podać może festiwal ,,Jazz nad Odrą” w 1974 roku. W tym najpoważniejszym
polskim konkursie jazzowym ,,Extra Bali” zyskał drugą, zaś rok
później pierwszą nagrodę. Także
poszczególni muzycy tworzący zespół szczycą
się zwycięstwami we wrocławskim konkursie : Jan Cichy w roku
1974, Jarosław Śmietana w 1974 i 1975, Władysław Sendecki
w 1975 zaś Andrzej Olejniczafc w 1976 roku. Koncerty zespołu
spotkały się z gorącym przyjęciem krytyki,
stwierdzającej iż: ,.To jedyna nasza grupa, która może
stanąć śmiało za zespołem
Namysłowskiego” (JAZZ nr 5/1976).. Opinie fachowców zbieżne
są tu z upodobaniami słuchaczy, bowiem ,,Extra Bali” zdobył
ostatnio olbrzymią popularność.
Pierwsza płyta ,,Extra
Ballu” zawiera osiem kompozycji Śmietany i Sendeckiego. Każdy z
nagranych tematów zwraca uwagę na inne walory zespołu i tworzących
go muzyków.
Tytułowe f,Narodziny”
są bodaj najdoskonalsze pod względem kompozycyjnym. Liryczny
ton saksofonu sopranowego ..maluje” tu temat, gitara leadera zespołu
Śmietany organizuje zaś utwór harmoniczni o i rytmicznie.
Kompozycja w środkowej części zawiera śliczny cytat
śląskiej melodii ludowej, wtopiony integralnie w
całość...
,,Taniec Mdryny” również
przypomina, że słuchamy polskiego jazzu. Egzotycznie i swojsko
brzmiący kujawiak o metrum 11/8 świadczy, iż nie tylko w
folklorze bałkańskim (Ellis!) jazz współczesny
znaleźć może inspiracje.
Inaczej w „Bez powrotu”. Tu
zespół pokazuje, jak głęboko tkwi w jazzowej tradycji.
Klasycznie skonstruowany temat wskazuje, że muzyka Parkera być
może i dla współczesnych młodych jazzmanów
źródłem artystycznego przeżycia. Zwracam tu uwagę
na tenorzystę Olejniczaka, który także w partiach solowych
inspiruje partnerów do tworzenia zespołowego.
.,Podróż w
góry” — najpopularniejszy bodaj temat w dotychczasowym dorobku
,,Extra Ballu” — po lirycznym wstępie przedstawia zespół w
dynamicznym jazz-rocku. Tą właśnie muzyką zyskał
,.E-B” najwięcej entuzjastów, zwłaszcza wśród
wielbicieli ,,Return to forever”...
,, Siódemka” należy
również do wcześniejszych osiągnięć grupy
(prezentowana by ta jeszcze podczas konkursu „Jazz nad Odrą”), Zwraca w
niej uwagę ,,hendersonowskie” brzmienie tenoru a przede wszystkim
wirtuozowskie solo a capella elektrycznego fortepianu,
zakończone pięknym, lirycznym motywem.
„Szczęśliwy
nieszczęśliwiec”, zamknięty klamrą radosnych
dźwięków natury — jest znów próbką talentu
Sendeckiego, tym razem posługującego się moogiem.
,,Blues for everybody” znów
przenosi nas do tradycji. Bez ograniczeń czasowych i aranżacyjnych
W. Sendecki (tym razem na klasycznym fortepianie) oraz J, Śmietana
dają popis swobodnej, radosnej improwizacji. Nie tylko ze względu
na zestaw instrumentów lecz i wirtuozerię muzyków
nagranie przywodzi skojarzenie z duetem J. Pass — O. Peterson. Temat „Hengelo
Almeto Deventer” kończy płytę — i choć trzeba w nim
podkreślić partie solowe J. Śmietany i J, Cichego, to jest to
przede wszystkim popis grania zespołowego.
Być może
słuchacz znający ,,Extra Ball” z koncertów zdziwi się
tak wielką rozmaitością nagranych tu utworów.
Niechże jednak słuchając ich wyłowi z tej pierwszej
płyty zespołu, płyty podsumowującej dotychczasowy jego
dorobek, cechy osobiste i niepowtarzalne. Przy całej bowiem
odmienności nagranych tu jazzowych miniatur — jest to jednolicie i
konsekwentnie muzyka ,,Extra Ballu”.
Jan Poprawa
EXTRA BALL is a
recent discovery in the field of Polish jazz. Although its young members used
to appear as still half-amateurs, the group started off only at the festival
,,Jazz on the Oder-River” in 1974. At this most important Polish jazz
competition the ,,Extra Ball” won the second and a year later first prize.
Also the musicians who mąkę it up won awards at that same
Wrocław competition; Jan Cichy in 1974, Jarosław Śmietana in
1974 and 1975, Władysław Sendecki in 1975, and Andrzej Olejniczak
in 1976. Their concerts were received very warmly by the critics, one of whom
wrote: “This is the only group in this country which can rank j ust behind
the Namysłowski group” (JAZZ, No 5/1976). These opinions of the critics
have coincided with the feelings of the audiences with whom the “Extra Bali”
have become recently very popular. Their first record includes eight pieces
by J; Śmietana and W. Sendecki. Each ot1 the recorded themes
attracts attention to some qualities of the group and of its particular
member’s. The title piece “Birthday” is probably the most perfect as
regards the composition. A lyrical tonę of the saxophone is “painting”
here the theme, while the guitar of the group’s leader, J. Śmietana,
organizes the piece harmonically and rhythmically. In its middle section the
piece includes a beautiful quotation of a Silesian folk-song which fuses into
the whole...
“Maryna’s Dance” reminds us that
this is Polish jazz. And the both exotic and familiar sounding kujawiak of
the 11/8 metre indicates that a contemporary jazz can draw its inspiration
not only from the Bałkan folklore (Ellis!).
In “Without Return”, on
the other hand. the Group shows us how deeply it is rooted in the jazz
tradition. The classically constructed theme indicates that Parker’s musie
remains to the young jazzmen still most attractive. Of special interest here
is the tenorist, A. Olejniczak, who in solo parts, too, in-spires his
partners to a group creation. “A Journey to the Mountains” — probably
the most popular of their themes so far — presents the group, after a lyrical
introduction, in a dynamic jazz-rock. It was just this music which won the
“E-B” most enthusiastic fans, especially among the devotees of “Return to
forever”...
“The Seven” also belongs to
the Group’s earlier achievements (it was played a t the “Jazz on the
Oder-River” competition). One can notice in it a “Hendersonian” tonę of
the tenor and, above all, admire a virtuoso solo a capella of the electric
piano, concluded by a beautiful, lyrical motive. “The Lucky Unlucky-Man” framed
by joyful sounds of naturę, gives us a sample of W. Sendecki’s talent. “Blues
for Everybody” takes us back again into the past. Without limitations of
time and arrangement, W. Sendecki (this time playing the classical piano) and
J. Śmietana arę enjoying a free and joyous improvisation, Both the
Instruments used in it and the virtuosity of the performers arę
reminiscent of the J. Pass — O. Peterson duet.
The theme “Hengelo Almelo
Deventer” concludes the record and although one must stress in it. the
solo parts of J. Śmietana and J. Cichy, one cannpt fail to admire the
accomplished cóllective playing as-well. One may be surprised at the
diversity of numbers on this record. — a summary of the Group’s output so far
— and yet this is, throughout and most consistently, the music of “Extra Bali”.
Transl. L. Wiewlórkowski
|