Главная
Вся коллекция
Из серии фирмы "Muza"
Клубная серия "Pronil"
Польский джаз
– разное
Чеслав Немен
Breakout
SBB
Польский рок
- разное
Обсудить
в форуме
Заказать CD-.R
Почта
|
Коллектив, о
котором директор Музея Джаза в Новом Орлеане писал что-то вроде того, что если «их привезти в Новый
Орлеан, то они легко заменят любых наших звезд», не знаю, были ли «Джаз Бэнд
Бол» в Новом Орлеане, но в Европе – неоднократно. Это их первый альбом,
впоследствие в серии выходили альбомы “Home”, Polish Jazz vol.38, 1974 год, и «Посвящение
Дюку Эллингтону», Polish Jazz vol.60, 1979 год.На первом же альбоме музыка самая разная. Но я
выбрал для вас блюз, одиннадцатую тему - «Вино
с макаронами», как закуска – не слишком оригинально, хотя, может
быть, просто я не пробовал? – А.К.
JAN
BOBA - piano, leader
JAN KUDYK -
trumpet
ZYGMUNT
GÓRECKI - clarinet
ZDZISŁAW
GARLEJ - trombone
MAREK PODKANOWICZ
- banjo
JACEK
BORATYŃSKI - bass
JACEK BRZYCKI - drums
Recorded i n Warsaw, June 1966
Side A
1. RAJ NA
PLAŻY • Ał łhe
Beach 4’07 (Z. Raj)
2. TRZECI Z
KOLEI • The Third One5’35(Z. Raj)
3. BĘDZIEMY MIELI WINDĘ
• We’ll Have a Lifł 4’10 (J.
Boba)
4. SEKWENS
• Seguence 4’47 (Z. Raj)
5. HAPPY
END 4’06 (M. San)
Side 2
6. PORWANIE
DOROŻKI • Snałching
ał a Cab 2’45 (J.Boba)
7. OCZEKIWANIE
• Expectation 4’15 (J. Boba)
8. RELAKS • Relax 3’15 (Z. Raj)
9. KOMPLET • A
Group 3’00(J. Kudyk)
10. IXI ZAMIAST DIXI • lxi Instead of Dixi 3’15 (J. Boba, J.
Kudyk, Z. Górecki)
11.WINO Z MAKARONEM •
Winę and Macaroni 4’32
Przyzwyczailiśmy się już do tego, że
wieści o sukcesach polskich zespołów jazzowych coraz
częściej trafiają na łamy zagranicznej prasy
fachowej i nie tylko fachowej, skoro
londyński ,,The Times” zamieścił w 1966 r.
entuzjastyczną recenzję o przebywającym w Londynie zespole Z.
Namysłowskiego (vide Polish Jazz vol. 6 XL 0305). Tym razem mamy do
odnotowania podobny sukces. „The Second Lirie”: miesięcznik
wydany przez New Orleans Jazz Club — swoją okładkę z numeru
marca-kwietnia 1966 r. poświęca polskiemu zespołowi Jazz Band
Bali, a w zamieszczonej w tym samym
numerze relacji z pobytu w Polsce dyrektora Nowoorleańskiego
Muzeum Jazzu — znajdujemy takie oto słowa: „Jazz Band Bali z Krakowa gra
tradycyjną muzykę Nowego Orleanu w jej najlepszym wydaniu!
Życzyłbym, by istniała droga, która by pozwoliła na sprowadzenie tego zespołu do
naszego miasta”.
Po tej „publicity” — zanim zagłębimy się w fotelach, by posłuchać „krakowskich
nowoorleańczyków” w ich żywiołowym repertuarze—
warto przedstawić tę grupę. Swą nazwę muzycy przejęli ze znanego utworu La Rocca „At the
Jazz Band Bali”, wykonanego przez
zespół we wrześniu 1962 r. na jazzowym mikro-festiwalu w Krakowie, tradycyjnie odbywającym
się w okresie Zaduszek. W
pół roku później JBB zdobywa „świadectwo
dojrzałości” — tj. I miejsce na konkursie zespołów
jazzowych Polski Południowej. Sypią się kontrakty na
nagrania radiowe, TV, płytowe — ukoronowane zdobyciem I miejsca na
dorocznym Festiwalu „Jazz nad Odrą” (Wrocław 1964). Obecni na
imprezie przedstawiciele Radia Berlińskiego
zapraszają JBB na 2-tygodniowe tournee po NRDrezultatem czego jest dodatkowe nagranie w
Niemczech godzinnej audycji radiowej. W rok później JBB
występuje na dorocznym festiwalu
jazzowym w Wiedniu. Aplauz publiczności i krytyków, ukoronowany nagraniem dla Philipsa i ponownym wyjazdem na 2-tygodniowe tournee po Austrii w
1966 r. Lato 1965 zastaje zespół w Jugosławii., gdzie
przez dwa miesiące jest atrakcja
Międzynarodowego Obozu Studenckiego w Dubrowniku.
Lecz żyje się nie samymi sukcesami zagranicznymi. JBB jest „ozdoba” niemal każdego dorocznego
Międzynarodowego Jazz Jamboree
w Warszawie, „wielu koncertów jazzowych w filharmoniach — warszawskiej i krakowskiej, po
których krytycy i szeroka publiczność
wystawiają JBB najwyższe noty. Po nagraniu tej płyty nasi
„krakowscy nowoorleańczycy” ruszyli na dwumiesięczny
„podbój jazzowy” publiczności Związku Radzieckiego.
A oto dane, dotyczące poszczególnych
muzyków — aktualne w czasie nagrania: kierownik zespołu pianista J.
Boba (ur. 1941) i grający na banjo M. Podkanowicz (1942) — są
studentami Państwowej Wyższej
Szkoły Muzycznej; trębacz J. Kudyk (1942), puzonista Z.
Garlej (1944) i kontrabasista J. Boratyński (1943) — studenci Uniwersytetu Jagiellońskiego;
klarnecista Z. Górecki (1943) — student Państwowej
Szkoły Muzycznej; wreszcie najstarszy wiekiem, perkusista J. Brzyc-ki
(1938) jest absolwentem Wyższej Szkoły Wychowania Fizycznego. Ten
ostatni — na przykładzie swojej gry pokazuje, jak wspaniały efekt
daje perkusiście podbudowa... instruktora sportowego.
Józef
Balcerak Redaktor pisma „Jazz”
We are already used to the fact that the reports on the
successes of Polish jazz bands appear more and more on the pages of foreign press, and not only that concerned with the subject,
as the London „Times” in 1966 carried an
enthusiastic notice on the Z. Namysłowski band then playing in
London (vide Polish Jazz — Vol. 6 XL 0305). This time we can boast a similar success. „The Second Line”, a monthly issued
by New Orleans Jazz Club, devotes the cover
of its number March-April 1966 to the Polish group Jazz Band Bali and
publishes inside a report by the director of the
New Orleans Jazz Museum on his visit to Cracow who writes: “...Jazz Band Ball
from Cracow... play Traditional New Orleans music with the best of’em! I wish
there would be some way to bring this group to our city and exchange a New
Orleans group to go over there”.
After this “publicity”,
before we sink down into our armchairs in order to listen to the Cracow
players in their boisterous repertoire, it would be appropriate to introduce
them. Their name they have borrowed from the known piece by La Rocca “At the
Jazz Band Bali”, which was performed in September, 1962, at a jazz
micro-festival in Cracow, held traditionally on Ali Saints Day. Half a year
later JBB gets its “matriculation” — first place at the jazz band competition
of Southern Poland. What follows is a shower of radio, TV and gramophone
recordings, all this crow-ned by the first place at the annual Festival “Jazz
on the Oder” (Wrocław 1964). The representatives of Berlin Radio,
present at the Festival, extend to the JBB an invitation for 2 week tour in
East Germany which results in more recordings, this time for a one hour radio
programme. A year later JBB appears at the annual Jazz Festival in Vienna.
Applause from the audiences and critics, followed by recordings for Philips
and once more a 2 week tour in Austria in 1966. Summer 1965 the group spends
in Yougoslavia where for two months it is the great attraction of the International
Student Camp at Dubrownik.
But one does not live only
by foreign successes. JBB has been one of the stays of almost each annual
International Jazz Jamboree in Warsaw, has been appearing at numerous
concerts at Warsaw and Cracow philharmonics, which usually won them the
highest marks from the general public and critics.
After having done the
recordings for this disc, our Cracow players set out on a two months “jazz
conquest” of the Soviet Union.
Here are the particulars
concerning members of the group while these recordings were being made:
Leader of the group pianist J. Boba (b. 1941) and playing on banjo M.
Podkanowicz (1942) — are students of the Higher State Musie School; the
trum-peter J. Kudyk (1942), trombonist Z. Garlej (1944) and the double bass
player J. Boratyński (1943) — are university students; the clarinet
player Z. Górecki (1943) — student of the State Music School; and last
but no least, the oldest of them, percussionist J. Brzycki (1938) is a
Physical Culture College graduate. This shows what wonderful results a
percussionist can obtain if hę had the luck of being... sports
instructor.
Joseph Balcerak Editor of Polish “Jazz” Monthly
Серия “Polish Jazz” фирмы “Muza”
|