Главная
Вся коллекция
Из серии фирмы "Muza"
Клубная серия "Pronil"
Польский джаз
– разное
Чеслав Немен
Breakout
SBB
Польский рок
- разное
Обсудить в форуме
Заказать CD-.R
Почта
|
Так вот сразу и сказал бы – «второй
альбом традиционалистов-энтузиастов», первый здесь,
но самом деле как минимум пятый – четыре предыдущих вышли на Западе,
вообще коллектив объездил весь мир, и не такая уж и простая у них музыка, ну
хоть пятая тема, арранжировка народной песни, интересно, а чем в те времена
занимался, ну, скажем, хоть Горан Брегович? – А.К.
Side A
SYGNAŁ Signature Tune
(J. Kudyk, A. Krupa)
DIPPERMOUTH
BLUES
(J. Oliver)
GRZECZNOŚĆ Kindness
(J. Kudyk)
EMPTY
BED BLUES
(trąd.)
(mel. lud.)
POTWÓR The Monster
(J. Kudyk)
Side B
HESITATING
BLUES
(W. C. Handy)
ULICA MAKOWSKIEGO Makowski Street
(A. Czechowski)
ATLANTA BLUES
(W. C. Handy)
SENTYMENTALNY JACK The
Sentimental Jack
(A. Czechowski)
BOBA BOOGIE WOOGIE
(J. Boba)
SYGNAŁ Signature Tune
(J. Kudyk, A. Krupa)
Jan
Kudyk - tp, leader,
Andrzej Czechowski -
tb, vocal,
Wiesław Kuprowski
— cl,
Teofil Lisiecki — b,
Jan Boba — p,
Zdzisław Gogulski
— dr
W r. 1966
miałem przyjemność przedstawić słuchaczom i
kolekcjonerom płyt, istniejący wówczas od czterech lat,
zespół krakowski JAZZ BAND BALL, z okazji wydania ich pierwszego longplaya
(Seria „Polish Jazz”, vol. 8 - nr XL 0320). Niniejsza płyta jest jakby
biletem wizytowym zespołu, który w ciqgu 12 lat
działalności przeszedł ożywczą ewolucję.
Trwający od początku na posterunku: leader-trębacz J. Kudyk i
pianista J. Boba, zmodyfikowali skład grupy i jej nazwę - na JAZZ
BAND BALL ORCHESTRA. W międzyczasie ci wierni krzewiciele — mam na
myśli oczywiście cały zgrany kolektyw — jazzu tradycyjnego
odbyli wojaże po Austrii, Belgii, Danii, Francji, Holandii,
Jugosławii, NRD, RFN, Szwecji, Węgrzech i ZSRR, zapisując
się trwale w pamięci jazzmanów i entuzjastów tego
stylu.
Wydanie drugiej
płyty w tej samej, cieszącej się powodzeniem serii „Polish
Jazz” należy do nielicznych wyjątków i jest dowodem uznania
dla JBBO. Łącznie w swym dyskograficznym dorobku zespół
ma cztery płyty nagrane w Polsce, jedną (nagranie Philipsa)
zawierającą dokumentarną relację z IV Austriackiego
Festiwalu Jazzowego i jedną płytę autorską wydaną w
RFN (Metronome). Repertuar, jaki przedstawia nam JBBO, jest bardzo zróżnicowany.
Słuchamy w wykonaniu zespołu zarówno utworów
klasyków (Jelly Roli Morton, W. C. Handy), jak i kompozycji
własnych, nierzadko opartych na motywach polskiego folkloru.
Nieprzemijający
boom, jaki zespół przeżywał, pokrywa się
całkowicie z falą reaktywowania na całym świecie w latach
siedemdziesiątych jazzu tradycyjnego.
W czasie gdy
eksplodują od kampanii reklamowych zespoły nowofalowe jak
Mahavishnu Orchestra i Weather Report oraz soliści, jak John McLaughlin,
Chick Corea i Carlos Santana — wytwórnie płytowe masowo
rzucają na rynek wznowienia nagrań Fats Waltera, Roli Mortona,
Beiderbecke’a, Scott Joplina, Becheta i Doddsa. Jednocześnie
miłośnicy jazzu plasują na pierwszym miejscu w ankiecie „Down
Beatu” na rok 1974 w kategorii klarnecistów Benny Goodmana...
dokładnie w 48 lat po jego debiucie w orkiestrze Ben Pollacka.
Cieszymy się, że i my
jesteśmy „na bieżąco”, mając - obok
czołowych zespołów
nowoczesnych — takich
reprezentantów jazzu tradycyjnego
jak JAZZ BAND
BALL ORCHESTRA, . potwierdzających wysoki
poziom polskiego jazzu.
Józef Balcerak
In
1966 l had the pleasure of presenting the listeners and record collectors the
four-year old Cracow group Jazz Band Bali. on the occasion of the issue of
their first LP (Polish Jazz Series, Vol. 8 - No. XL 0320). Now, the present
record is something of a visiting card of theirs, reflecting the evolution
the group has undergone since then. Its leader—trumpeter, J. Kudyk, who has
been with it since its formation, and the pianist J. Boba have modified the
line-up of the group, as well as its name: it is called now Jazz Band Bali
Orchestra. During that time these ardent propagators of traditional jazz have
made numerous trips abroad, to Austria, Belgium, Denmark, France, Holland, Yugoslavia,
German Democratic Republic, German Federal Republic, Sweden, Hungary and the
Soviet Union.
The
issuing of a second disc in the very successful series Polish Jazz is one of
the few exceptions and it reflects the popularity of JBBO with jazzfans. The
group has made so far four records in Poland, as well as one (issued by
Philips) containing documentary recordings from the Sixth Austrian Jazz
Festival, and one released in the German Federal Republic (Metronome). The
repertory presented by the JBBO is very diverse. They play numbers by the
classics (Jelly Roll Morton, W. C. Handy), as well as those of their own,
often based on Polish folk-music.
The
continuous boom our band has been enjoying has much to do with the
wide-spread revival, in the seventies, of traditional jazz. At a time when an
explosion of publicity surrounds the new-wave bands, such as the Mahavishnu
Orchestra and Weather Report, and the soloists: John McLaughlin, Chick Corea
and Carlos Santana, the gramophone companies flood the market with the
reissues of Fats Waller, Roli Morton, Beiderbeck, Scott Joplin, Bechet and
Dodds. At the same time jazzfans award the first place, in a poll of “Down
Beat” for 1974, in the category of clarinettists, to Benny Goodman, exactly
48 years after his debut in the Ben Pollack Orchestra.
We
are glad that we too are up-to-date, having, along with our excellent modern
bands, also such fine representatives of traditional jazz as the Jazz Band
Ball Orchestra, which confirms the high standard of Polish jazz.
|