Краковская группа «Экстра Болл» появляется в серии Polish Jazz уже не в первый раз, а в
восьмидесятые годы выйдет два альбома в «синей
серии» фирмы Pronił, это не рекорд, но весьма даже много, а потом их лидер Ярек
Шметана сделалет сильную и устойчивую сольную карьеру (об этом в интернете
можно много чего посмотреть), но, мне кажется, все-таки лучшие их
произведения записаны тогда, в славные семидесятые. Да и гость у них играет
великолепный – Януш Муньяк уже тогда был легендой
саксофона, но при этом не тянет одеяло на себя. Вот хотя бы вторая тема со
второй стороны, «Я люблю тебя, Анна» - А.К.
Side A
1. KRAKOWSKI FESTIWAL
JAZZOWY 5'50
The Cracow Jazz Festival (J.
Śmietana)
2. GWIAZDKA DLA EWY
5'30
A Starlet for Eve (A. Kawończyk)
3. TANIEC NA
LINIE
6'25
A Tightrope Performance (J. Śmietana)
4. NAIMA-(J. Coltrane)
1’50
Side
B
1. GO AHEAD(J. Śmietana)
2'40
2. KOCHAM
CIĘ ANNO
6'25
l Loye You Anna(J. Śmietana)
3. SPRAWY BIEŻĄCE
4'00
Current Buisiness(A. Kawończyk)
4.
AIRPORT
4'50
(J. Śmietana)
5.
SEPIA
0'55
(A. Kawończyk)
Arranged by:
Jarosław Śmietana A-1,3,4; B-1,2,4
Adam Kawończyk A-2; B-3,5
EXTRA BALL:
Jarosław Śmietana - leader, electric and acoustic guitars
Adam Kawończyk - trumpet, flugelhorn
Wojciech Groborz -
Fender piano, piano, trombone
Antoni Dębski - electric bass
Marian Bronikowski - drums, percussion
with
Janusz Muniak
(guest) - tenor and soprano saxophones, flute
Recorded in Warsaw, May 1979
To
już druga długogrająca płyta krakowskiej grupy „Extra
Ball" wydana w serii „Polish jazz". Spodziewać się
więc należy, że nazwa zespołu dobrze jest znana
miłośnikom muzyki jazzowej. Dowodzi tego zresztą nie tylko
sukces dotychczasowych nagrań (choć podkreślić wypada,
że LP „Birthday" rozszedł się w rekordowym,jak na polskie
warunki-nakładzie), lecz także ogromne zainteresowanie
towarzyszące koncertom „Extra Ballu" zarówno w Polsce, jak
wielu krajach świata.
„Extra Bali"
istnieje od roku 1974. Założył go i prowadzi ciągle
czołowy polski gitarzysta azzowy Jarosław Śmietana. Jego to
koncepcje artystyczne i energia ożywiają grupę, w
której skupiają się przedstawiciele pokolenia lat
siedemdziesiątych, dominującego obecnie na jolskiej scenie jazzowej.
Dotychczasowy
dorobek płytowy „Extra Ballu" świadczy o typowych dla ostatnich
lat fascynacjach i o jazzowym dojrzewaniu. Pierwszy LP („Birthday" - SX
1414) stanowił jeszcze sumę młodzieńczego dorobku,
był eklektyczny - choć już naznaczony piętnem
artystycznych osobowości jego twórców. Dwie płyty
wydane przez POLJAZZ dowiodły, że muzyczne zainteresowania J.
Śmietany i jego współpracowników przesuwają
się w stronę głównego, postcol-trane'owskiegp nurtu
jazzu. Rezygnacja z efektownych rytmów jazz-rocka szła w parze ze
smakowaniem brzmienia instrumentów, ze zwiększeniem swobody
improwizator-skiej - jednym słowem z tym wszystkim, co wyznacza muzyczny
kręgosłup współczesnego jazzu.
Płyta,
którą rekomenduję obecnie melomanom - przedstawia „Extra
Ball" po pięciu latach artystycznej drogi. Spotkali się na
niej pod kierownictwem artystycznym J. Śmietany - pełen
wyobraźni kompozytor a jednocześnie dyskretny, oszczędny w
stosowaniu wirtuozowskich sposobów trębacz Adam Kawończyk;
precyzyjny i muzykalny perkusista Marian Bronikowski; skupiony,
oszczędnie i ze smakiem podsuwający towarzyszom ciekawe
rozwiązania harmoniczne pianista Wojciech Groborz;
napędzający sekcję rytmiczną - ale i towarzyszący
czujnie melodykom basista Antoni Dębski. Na płycie zarejestrowany
został także dźwięk saksofonów największego
bodaj w chwili obecnej polskiego jazzmana - Janusza Muniaka, który w
roku 1979 często współpracował z „Extra Ballem".
Podkreślam w tym przypadku szczególnie fakt całkowitego
niemal stopienia się gościnnie występującego solisty z
grupą.
Większość
utworów nagranych na tej płycie - to kompozycje J.
Śmietany i A. Kawończyka. Doczynając od „Krakowskiego
Festiwalu Jazzowego" przez „ostry" tytułowy „Go Ahead",
zrelaksowany i śpiewny temat „Kocham Cię Anno", aż do
bogatej w gęsty, zrytmizowany podkład kompozycji „Airport" -
repertuar „Extra Ballu" dowodzi zarówno inwencji autorskiej, jak
i szlachetnego instynktu muzykowania zespołowego. Nawet solowe
miniatury J. Śmietany („Naima" Coltrane'a) i A. Kawończyka
(„Sepia") nie zmieniają tego ogólnego wrażenia, iż
słuchamy grupy równouprawnionych i równorzędnych,
świetnie się rozumiejących i czujących wspólnie
muzyków. A to właśnie cechy prawdziwego jazzu.
Jan Poprawa
This is already the second
long-playing record of the Cracow group „Extra Bali", released in the
series „Polish jazz". So the group must be well-known by now to the jazz
lovers ir this country. Another prove of their popularity is both the success
their previous recordings have had (the LP "Birthday" was sold out
in numbers uncommon in Poland) and the unusual; interest which the concerts
of "Extra Bali" have been arousing at home and also abroad.
"Extra Bali" was formed in 1974. It was founded and is still led by
the major Polish jazz, guitarist, Jarosław Śmietana. It is his
artistic conceptions and energy that animate the group made up of
representatives of the generation of 1970s who now prevail in the work of
Polish jazz.
The music "Extra
Bali" has been presenting in its recordings so far reflects the typical
fascinations of these last years and also a jazz maturing. So the first LP
("Birthday" -SX 1414) included the sum of their youthful
achievements, it was eclectic - although already marked by the artistic
personality of the performers. The two records released by Poljazz indicate
that J. Śmietana's and his co-players' interests have been shifting
toward; the main, post-Coltraneian stream of jazz. Their resignation from
effectful jazz-rock rhythm; went together with a relish for instrumental
sound, with an increased freedom of improvisation, briefly with the
caractaristics which form the backbone of contemporary jazz.
The disc l am now
reconmending to the music - lovers presents the "Extra Ball" after
five years of their common artistic journey. They set out on it under the
leadership of J. Śmietana Apart from him they are Adam Kawończyk, a
full of imagination composer and at the same time a discreet, sparing in
virtuoso effects trumpeter; Marian Bronikowski, the precise and musical
percussionist; Wojciech Groborz, the pianist, concentrated, suggesting to nis
colleagues interesting harmonies with taste and frugality; Antoni
Dębski, the bassist, propelling the rhythmical group while accompanying
watchfully the melodists. There has beer also put on this recede the sound of
saxophones of Janusz Muniak, now probably the greatest Polish jazzman who in
1979 has often co-operated with "Extra Ball". To be noted is in
this respect the almost ideal fusion of the guest soloist with the group.
Most of the numbers recorded
on this disc are compositions by J. Śmietana and A. Kawończyk From
"The Crakow Jazz Festival", through the "sharp" title
number “Go Ahead", the relaxed and singing theme of "l Love You
Anna", to the "Airport", rich in its dense and rhythmical
texture -the "Extra Balls" repertory demonstrates both the authors'
inventiveness and a fine feeling fo collective music making. Even the solo
miniatures of J. Śmietana (Coltrane's "Naima") and o A.
Kawończyk ("Sepia") do not alter the impression that we are
listening to a group of musicians who are in every respect equal, understand
each other perfectly and share the same feeling. And these precisely are the
features of real jazz.
Transl.: L.
Wiewiórkowsk
|