√лавна¤
¬с¤ коллекци¤
»з серии фирмы "Muza"
лубна¤ сери¤ "Pronil"
ѕольский джаз
Ц разное
„еслав Ќемен
Breakout
SBB
ѕольский рок
- разное
ќбсудить
в форуме
«аказать CD-.R
ѕочта
|
я думаю, что в ѕольше побывали хот¤ бы
по разу почти все главные европейские джазмены, еще бы, ведь Ђпольские
легендарные составы играют по своему не хуже, чем хоть Ќовом ќрлеанеї и
т.п., как бы там ни было, но кое-что задокументировно, в 1977 году, трубач
¬айлд Ѕилл ƒэвисон, уже по возрасту (74!) почти и не играющий на своем
непростом инструменте, продирижировал традиционной программой в исполнении
группы Ђќлд “аймерсї. ќп¤ть ’енрик ћаевский! Ц ј. .
Side A
1. FEETGETY FEE (Shyelds, Edvards, Ragas, La
Rocca)
2.
l CANT GIVE YOU ANYTHING BUT LOVE (McHugh, Fields)
3.
BEALE STREET BLUES (Handy)
4.
IТM CONFESSINТ (Neilburg, Daugherty, Reynolds
5. RUNNING WILD
(Gray, Wood, Gibbs)
Sige B
1.
CHIINA BќY (Wmfree, Boutelje)
2. SUGAR (Pinkard, Mitchell, Alexander)
3. RIVERBOATS HUFFLE (Carmichael, Voynow, Mills)
4.
LOUISIANA
(Razaf. Schafer. Johnson)
HENRYK M
AJEWSKI-tp,
ZBIGNIEW KONOPCZYNSKi
-tb,
JANUSZ KWIECIEŃ
-cl,
TOMASZ OCHALSKI - p
JERZY STAWARZ - b,
HENRYK STEFAŃSKI -
bj, g;
TADEUSZ FEDEROWSKI -
dr,
RYSZARD LIPIEC- c (A-5,
B-1),
WILD BILL DAVISON
Ц co
Dobrze
się siato, ze wsroa odwiedzają cych ostatnio Europę Дstarych
mistrzów znalazł się także William ДWild BiliФ Daviso
Pozwoliło to plejadzie czołowych europe skich
tradycjonalistów na konfrontacji tego co grają z kimś kto
należy do twórcóv muzyki określanej jako ДdixielandФ,
ДClii cagoФ czy Дstyl condonowskiФ - mniejsz o definicję. Davison,
który jest znany z tego że lubi grać i nagrywać z przypadkowym
grupami (stawia jeden warunek: musza ti być dobrzy muzycy) nagrał w
ostatnich la łach ponad setkę płyt z Europejczykami.
Obecność Davisona jest w tych nagraniacl zawsze słyszalna
nawet gdy sam mistrz ni gra inni grają z reguły najlepiej jak potra
fia; dotyczy to zarówno solistów jak i całyc
zespołów, l tak też jest w przypadku tej płytТ
Charakterystyczne brzmienie, zmiennoś nastrojów i precyzja ДOld
TimersówФ został wyeksponowane dzięki niezawodnemu wy czuciu
Davisona, który nie stara się by gwiazda, jest partnerem.
Cała płyta ma co z nastroju jam session. ДWild BiliФ dzieli sii z
Henrykiem Majewskim solówkami a icl ДprzekomarzanieФ się jest w
kilku przypad kach najwyższej jazzowej marki (np. w Ri verboat Shuffle).
W grze ДTimersówФujawn się bardzo specyficzny, a niestety rzadk u
nas słyszany ДamerykańskiФ driue. Z Dav sonem inaczej grać
się nie da. Pochwali-zatem należy sekcję rytmiczną za ten
świni leadera za doskonale solówki i inteligentni aranże.
Zbigniewa Konopczyńskiego z brookmeyerowskię niemal solówki
w Beal Street Blues i Sugar, Guglowskiego za sma i elegancję a ДWilda
BillaФ Davisona za te że do nas zawitał a dzięki tej
płycie zagość u nas w domach.
Mimo swoich 74 lat jest
muzykiem nad zwyczaj aktywnym. Dlaczego? Ponieważ jak sam mówi:
ДLubię grać jazz a prze całe życie robiłem to co
lubięФ. Bechet po wiedział kiedyś: ДJazz to nie jest
rodzć muzyki, to styl życiaФ, l ДWild BiliФ to udo wadnia. W jego
grze można usłyszeć jedne cześnie liryzm i
zadziorność, eksplozje w górnych rejestrach i gniewne
Дgrowle w dole, ekspansywne frazowanie i melo-dyjność. .Wszystko to
składa się na obraz muzyki bardzo osobistej, stanowiącej odbi
cię jego niespokojnego a jednocześni łagodnego i jakże
bardzo męskiego cha rakteru.
It is a good thing that
among the Уold mastersФ visiting recently Europe there has also been William
УWild BillФ Davison. The leading European traditionalists had thus an
opportunity of confronting their playing with that of somebody who is one of
the creators of the music described as УDixie LandФ, УChicagoФ or УCondonТs
styleФ though its name does not matter. Davison, who is known for his
readiness to play and record with fortuitous bands (on the condition they are
good musicians), has madę in recent years over one hundred records with
Europeans.
The presence of Davison can
always be he≠ar d in these recordings, even if he himself does not play -
others are trying to play at their best, both the soloists and groups as a
whole. This must be said also of this re-cording.
The characteristic sound,
changing moods and precision of the УOld TimersФ are here fully exhibited
owing to the unfailing sense of Davison who isТ not trying to be a star,
being simply a partner. There is indeed an air of jam session about this
record. УWild BillФ is sharing the solos with Henryk Majewski and their
УexchangesФ are in some cases of the highest jazz order (e.g. in the
River-boat Shuffle). A truly American drive, a rare quality alas with our
bands, has this time manifested itself in the УTimersФ playing. Indeed it is
impossible to play otherwise with Davison. So one must praise the rhythm
section for their swing, the leader for his exceIlent solos and intelligent
arrangements, Zbigniew Konopczyński for his almost Brookmeyerian solos
in the Beale Street Blues and Sugar, Guglowski for his taste and elegance,
and УWild BillФ Davison for his coming to us and, owing to this record, being
present in our homes.
In spite of being seventy
four he is still an extremely active musician. Why? Because, as he says
himself Уl like playing jazz and l have always done in my life what l likeФ.
Bechet said once: УJazz is not a kind of music, it is a style of
lifeФ. And УWild BillФ has been demonstrating it. One can hear in his playing
at once lyricism and perkiness, explosions in upper registers and angry
growls at the bottom, expansive phrasing and melodiousness. Ali this
contributes to making the music very personal, reflecting the playerТs
character which is both restless and gentle, and how very virile.
Transl. L. Wiewiórkowski
|