|
¬ серии ЂPolish Jazzї немало записей традиционной музыки, еще, так
сказать, Ђпред-джазовойї, не самый известный, но типично польский
традиционалист ћечислав ћазур больше не встречалс¤ в прослушанной мною
дискографии Ц кроме вышедшей п¤тью годами раньше пластинки
Ц тем ценнее эта запись. я читал что-то про знаменитых американских
регтаймистов начала двадцатого века, по сути Ц брод¤чих музыкантов, зачастую
игравших за food & drink, но всегда безупречно одетых безукоризненно себ¤ ведущих, за что их
часто награждали кличкой Ђпрофессорї, и пан ћазур, хоть и не играл "за еду",
но в остальном, похоже, из их числа. Ц ј. . 2. DZIURAWE KALOSZE Leaky Galoshes
(M. Mazur) 3. SHINE (Dabney, Mack, Brown) 4. OBOK CELU Near Miss (M. Mazur) 5. MAGDA W ORLEANIE Maggie in New
Orlean (M. Mazur) 6. NIEDOBRA WRÓŻKA The
Bad Fortuneteller (M. Mazur) 7. SIATKARZE Volleyball players (M. Mazur) 8. CHINA BOY (Winfree, Boutelje) 9. AFTER YOUТVE GONE (Creamer) 10. GORĄCY BLUES Hot Blues (A.
Karpiński) 11. FLORENCJA BLUES Florence Blues (M. Mazur) 12. W HOŁDZIE DLA BIXA Tribute to Bix (M.
Mazur) 13. KROPKA Dot (M. Mazur) 14. PROMYK l CIEŃ Ray and Shadow (M.
Mazur) 15.PRZEPROWADZKA Moving (M. Mazur) Na jakże świetny
pomysł wpadły Polskie Nagrania włączając już po
raz drugi do serii Polish Jazz Ч obejmującej wszystkie style jazzowe Ч
muzykę ragtimeТowq, tym razem z solidną domieszką swingu i
modern-jazzu! ДPragnąłem tę wspaniałą muzykę
ocalić od zapomnie≠niaФ Ч zwierzał mi się Mieczysław
Mazur, twórca i aranżer tego nagrania. Do zachowania cech
autentyzmu dopomogli Mazurowi czterej muzycy zaproszeni do nagrania,
którzy swoje szlify zdobyli w renomowanych polskich zespołach
tradycyjnych ДOld TimersФ, ДRagtime Jazz BandФ, oraz w wybijającym
się ostatnio ДRoyal RagФ. Większość kompozycji,
które prezen≠tujemy powstało podczas studiów
leadera-pianisty w PWSM w Krakowie (klasa kompozycji docenta Tadeusza Machla)
i tę szkołę muzyki klasycznej nie trudno odkryć
słuchając płyty, jak również zafascynowania Mazura
Дszkołą Oscara PetersonaФ oraz indywidualnością Bixa
BeiderbeckeТa. Ogólny nastrój
longplaya przypomina w wyrazie coraz popularniejsze imprezy znane pod
nazwą ДW starym kinieФ. Przyznajmy: kogo z nas nie zafascynuje Ч w dobie
kom≠puterów, telewizji kolorowej i spacerów intergalaktycznych,
ta ragtimeТowa ДMuzyka z mysz≠kąФ? Zwłaszcza, że przeszła
ona znakomity zabieg kosmetyczny grupy Mieczysława Mazura! To this day, piano rolls
(once it was great fun to put them into mechanical pianos and set the music
rolling) are preserved in music museum and among rare collectors. The charm
of this musie fascinated countless composers, headed by Stravinsky who
composed among others УRag TimeФ in 1918 and УPiano Rag-MusicФ in 1920. This is already the second
ragtime music record in Polskie NagraniaТs Polish Jazz series, this time
spiced with a solid portion of swing and modern, Уl wanted to keep this great
musie aliveФ Mieczysław Mazur, composer and arranger of this recording,
confided to me. Aiding Mazur in preserving
the authenticity of the music are four musicians who got their polish in our
renowned trad bands УOld TimersФ, УRagtime Jazz BandФ and УRoyal RagФ. Most
of the compositions came into being during the leader-pianisfs music studies
at the Higher State Music School in Cracow (Tadeusz MachlТs composition
class). ltТs not too difficult to find traces of classical school when
listening to the record, as well as MazurТs fascination with the УOscar
Peterson SchoolФ and the individuality of Bix Beiderbecke. The general atmosphere of
the record is rather remindful of old time movie music. In this agę of
computers, color TV and space-walks, who wouldnТt be fascinated by this old
time music? Especially thanks to a face-lift from Mieczysław Mazur and
his group. Józef Balcerak
|