Главная
Вся коллекция
Из серии фирмы "Muza"
Клубная серия "Pronil"
Польский джаз
– разное
Чеслав Немен
Breakout
SBB
Польский рок
- разное
Обсудить в форуме
Заказать CD-.R
Почта
|
Довольно необычная пластинка для
Намысловского, которого все мы знаем как саксофониста, работающего в основном
с малыми составами, «комбо», а здесь же он появляется с большим – струнным! –
оркестром, которым сам же и дирижирует. Впрочем, статус его к этому времени
был настолько высок, а ситуация в стране настолько стабильна, что возможны
были самые неожиданные и дорогостоящие, в общем-то, эксперименты, и если,
скажем, на Западе тогда уже почти и не было Биг-бендов как таковых, (музейные
типа Эллингтона и Бэйси не в счет), то в Польше этот формат, можно сказать, процветал – А.К.
Music and
arrangement:
Zbigniew Namysłowski
Zbigniew Namysłowski
Ouartet:
Zbigniew Namysłowski — as,
Sławomir Kulpowicz — p,
Paweł Jarzębski - b,
Janusz Stefański — dr
with
Marek Bliziński — g,
Józef Gawrych — perć,
Wiesław Kowałewski — perć
Orchestra conducted by
Zbigniew Namysłowski
Side
A
1. Pod dobrq
godzinq . 6'10
At the
Auspicious Hour
2.Gdy zakwitnie miesiąc maj
When May Is
in Flower
3. Mango-boogią 6'58
Side B
1. Jasmine
Flavoured 7'57
2. Upływ
czasu 2'49
The Passage of Time
3. Przejażdżka na
UFO 9'14
Flight on an UFO
Przywyklyśmy
do Zbigniewa Namzslowskiego jako do muzyka — kameralisty. Od wielu już
lat jego zespoły nie przekraczały liczebnie kwintetu, ostatni
zaś okres to gra w składzie czteroosobowym. Tu — na tej
płycie — Namysłowski stworzył dla siebie i swych znakomitych
kolegów szerokie i barwne tło pi-szqc swe utwory na kwartet i
duża orkiestrę.
Ten układ formalny
nie jest nowością; niektóre, wybitne grupy jazzowe czy
rockowe dokonywały już takich nagrań. Nowe jest tu natomiast —
jak sadze -potraktowanie towarzyszącej soliście i zespołowi
orkiestry. Nie ogranicza się ona do grania szerokich akordów sta
nowiacych harmoniczne i kolorystyczne tło. Aranżer i kompozytor w
jednej osobie postawił symfonikom niezwykle trudne zadanie pisząc
im typowe dla współczesnego jazzu podziały rytmiczne.
Przyznać trzeba, iż z tego zadania wy-wiazujg się na
ogół bez większych zastrzeżeń, co daje
płycie niespotykana ekspresję i walor odkrywczej
świeżości. Julian Cannonball Adderley powiedział
kiedyś, ze Namysłowski jest jednym z największych
muzyków jazzowych jakich spotkał. Sadzę, ze ta płyta
nosząca walor genialnośći, a nagrana przez
Namysłowskiegó w dwudziestym roku jego artystycznej
działalności - potwierdza tę oninie w stu procentach
We nave known Zbigniew Namysrowski so far as a
musician of a small ensemble. Indeed his groups had not for yean exceeded the
size of a quintet, and lately hę has even been playing in c quartet. On
this record, however, Namyslowski, by writing his pieces foi quartet and
orchestra, has created for himself and his remarkable colleagues a vast and
colourful tonę background. The idea itself is not new; some major jazz
and rock groups have been doing such recordings already. What is novel in
Namyslowski's approach is, l think the way he is treating here the orchestra.
It is no longer restricted to playing sweeping chords as merely a harmonic
background. Being at once arranger and composer he has assigned the symphonic
players an exacting task by writing for them the rhythmic patterns typical
of contemporary jazz. And one must admit that they fulfil that task for the
most part satisfactorily, thereby giving this recording an unusual expression
and a refreshing quality of novelty. Julian Cannonball Adderley said on one
occasion that Zbigniew Namyslowski was one of the greatest jazz musicians he
had ever known. This recording, with its features of genius, made by
Namyslowski on the twentieth anniversary of his activities, does confirm this
opinion a hundred per cent.
|