Главная
Вся коллекция
Из серии фирмы "Muza"
Клубная серия "Pronil"
Польский джаз
– разное
Чеслав Немен
Breakout
SBB
Польский рок
- разное
Обсудить в форуме
Заказать CD-.R
Почта
|
Действительно, довольно редкая пластинка,
как ни странно - качество и музыки, и исполнения высочайшее - до сих пор не переизданная на компакте.
Сюжет основан на почти реальных событиях - истории "благородного разбойника" Юрая Яносика, этакого
славянского Родин Гуда, я думаю, что оба этих персонажа послужили прототипами главного героя мюзикла,
разбойника Харнаша. Кстати, о названии - оно переводится как "рисунки на стекле", есть такой наивный жанр
живописи, аналогичный русскому лубку и до сих пор существующий, например, в Западной Украине, Восточной Словакии
да в в Польше тоже, и, с одной стороны, в
этих самых "малюванях" неоднократно излагалась история Янасика, и, с другой стороны, "рисунок на стекле" -
метафора хрупкости человеческой жизни. Мюзикл до сих пор ставится в польских театрах, на пластинке же,
изданной в 1970 году,
был по настоящему звездный состав - Марыля Родович,
Ежи Грюнвальд,
Анжей Рыбинский,
Халина Францковяк,
группа "Скальды" и
сам Чеслав Немен.
Ввиду редкости альбома приведу, наверное, даже
три песенки в МР3, жаль, что не все. Но если кому надо - обращайтесь
– А.К.
Strona 1
1. Góry, chmury i doliny; Jerzy Grunwald
2. Kolibaj się kolibaj; Maryla Rodowicz
3. Bądź zdrowa dziewczyno; Andrzej Rybiński
4. Wodo, zimna wodo; Halina Frąckowiak
5. Czekałem na ciebie; Andrzej Rybiński
6. Hej baby, baby; Edward Hulewicz
Strona 2
7. Kochali my kochali; Andrzej Zieliński, Jacek Zieliński
8. Nie zmogła go kula; Andrzej Rybiński, Jerzy Grunwald, Partita
9. Na sianie; Halina Frąckowiak
10. Lipowa łyżka; Czesław Niemen, Enigmatic
11. Jak Harnaś umierał; Maryla Rodowicz
12. Pożegnanie Harnasia; Czesław Niemen, Enigmatic
Muzyka - K.Gaertner, tekst - E.Bryll
Muzycy -
Warszawskie Smyczki ( 1,11)
Enigmatic - Czesław Bartkowski (dr), Tomasz Jaśkiewicz (g), Janusz Zieliński (bg), Jacek Mikuła (org)
Muzycy towarzyszący - Andrzej Rybiński (g 1,3-9), Jerzy Grunwald (g 1,3,5,8),
Klaudiusz Maga (g 6;pno 2;fl 3-4;org 2,4,7-9), Henryk Zomerski (bg 4,6-7,9),
Janusz Kruk (g 4,7,9), Józef Gawrych (pz 1-3,5-8,11;be 1-3,5-8,11;bgs 1-3,5-8,11),
Janusz Zieliński (bg 1,3,5), Andrzej Wójcik (dr 4,6-7,9), J
erzy Górzyński (bg 2,11), Katarzyna Gaertner (pno 11),
Andrzej Primke (fl 6), Aleksander Bem (dr 1,3,5,8), Marek Sewen (dyr 1,11),
W. Płaszczyk (dr 2)
Płyta, którą trzymacie w ręku stanowi prawdziwy ewenement w
polskiej muzyce beatowej. Brak było u nas bowiem dotychczas tradycji wspólnych
muzykowań czołowych wykonawców beatowych - owych supersessions w
czasie których rodzą się największe osiągnięcia tej muzyki.
Dziś, po raz pierwszy możecie na jednej płycie wysłuchać najwybitniejszych
wykonawców polskiego beatu. Już samo śledzenie zmieniajqcych się w
poszczególnych utworach składów instrumentalnych dostarczy z
pewnością wielu emocji słuchaczom. Nie sądźcie jednak
iż macie do czynienia tylko z przypadkowym zbiorem piosenek.
Muzyka na tej płycie jest Wyborem najciekawszych fragmentów musicalu,
który już w pierwszym roku doczekał się pięciu krajowych premier.
Każda z zamiejszczonych tutaj piosenek jest częścią akcji sztuki.
Dzięki temu ma logiczny i przemyślany układ całości jak i
poszczegól-ych części. Jest to również novum w polskim beacie.
Na uwagę zasługuje fakt że kompozytorka pozostawiła wykonaw-wolną
rękę przy aranżowaniu utworów. Dzięki temu każda piosenka
ma swój rys indywidualny.
Pewien jednak jestem że prawdziwą sensacjq płyty jest jej warstwa wokalna.
W tej dziedzinie reprezentuje ona osiągnięcie na skale światową.
Niejednokrotnie stwierdzono iż Czesław Niemen spiewać tak znakomicie jak tylko umieją
to Murzyni. Zawartye tu nagrania w pełni potwierdzajq jego wyjątkową pozycję w nasyej
wokalistice. Dla Maryli Rodowicz, Jurka Grunwalda, czy Andrzeja Rybińskiego płyta ta jest
dokumentem osiągnięcia. Dla wielu wykonawców nagrania te oznaczają radilalnę
zmianę dotychczasowego stylu interpretacji. Okazie się na przykład że Maryla Rodowicz
śpiewając rhythm’n’blues (jak Harnaś umierał) nie ustępuje najlepszym amerykanskłm
wykonawcom tego stylu a Halina Frqckowiak osiśga w górnym-rejestrzer(Na sianie) dzwięku
zdawałobz się nieosiągalne dla bialego wokalistu.Prawdziwymi jeadnak tworcami sukesu tej
płyty są jej autorzy: kompozytorka Katarzyna Gaertner i poeta West Bryll. Nie będę
tu powtorzał komplementow pad adresem kompozytorki. Ubiegli mnie recenciprasy codziennej przy
okazji teatralnej premiery musicalu. Już swoją „Msyą Beatową” Katarzyna Ganrrer
udowodniła że należy do nielicznego w skali światowej grona kompozytorów
umiejqcych tworzyć formy większe, bardziej skomplikowane przy użyciu jednak
środków typowych dla beatu. Nieprzypadkowo tematem tej muzyki stał się
ludowy bohater Janosik. Folklor góralski służył inspiracjq wielu polskim
twórcom. Tak jak legendy o Robin Hoodzie zainspirowały literaturę angielską
tak legendy góralskie wywarły wpływ na twórczość Ernesta Brylla
wybitnego polskiego poetę i dramaturga. W jego dorobku znajdziemy takie sztuki jak „Kurdesz"
czy „Po górach po chmurach" — obie obficie czerpiqce z tradycji.
Warto zwrócić jeszcze uwagę na dość znany fakt iż muzyka
góralska wykazuje wiele podobieństw do murzyńskiego bluesa. Oba folklory opierajq
się na skali pentatonicznej oba też kładą główny nacisk na ekspresje
utworów. Tak więc owe różnorodne inspiracje i wpływy składają
się na całość stylowq i klarowną. Już na wstępie zaznaczyłem
iż uważam tę płytę za osiągnięcie wybitne. W procesie rozwoju beatu
stanowi ona istotny sukces artystyczny.
Marek Garztecki
This record you are holding in your hand makes quite an event in Polish rock. Till now there was no
tradition of jam sessions among top Polish rock musicians. There was a lack of those super-sessions
which have produced the greatest achievements in this kind of music. Today for the first time you
may hear the finest performers of Polish rock on one record. Watching close changing of lineups on
each track alone can surely bring much emotion to the listeners. But don't think please that this
is only an incidental collection of cuts. This record presents the highlights from the musical bearing
the same title. The play itself has had five openings all over the country in its first year of run,
Each song included herein is a part of the plot. It gives the record logic and firm construction as
a whole and to each part respectively. This is the first record of this sort in the country. It is
worth considering that the composer left freedom of arranging to the performers. As a result-of
this each song has its own individual trait.
l'm convinced that the very sensation of this record lays in its vocal side. It represents an
achievement on the world's scale. It was often said that Czesław Niemen can sing like only
Black Men do. These tracks only confirm his special position among our vocalists.
As for Maryla Rodowicz, Jurek Grunwald, Halina Frąckowiak and Andrzej Rybiński this record
is a document of life's greatest reach. For dozen of performers this recording marks a radical changes
in the way of singing. For example it turns out that Maryla Rodowicz - former ballader can sing
rhythm'n'blues (Jak Harnaś umierał) as good as the best of American performers. On
the others hand Halina Frąckowiak hits notes (Na sianie) which are usual unavailable for
white-skinned vocalists.
But the real creators of this successful record are its autors composer Katarzyna "Kate"
Gartner and a young poet Ernest Bryll. I don't mean to repeat here compliments about the
composer. l have been already anticipated by press critics after the
stage opening of the play. The first major composition of Katarzyna Gartner was now famous
"Msza Beatowa" (Rock Mass).
This work proved that she may be listed among the handful of composers who can do larger and more
complicated pieces within the rock framework. The main character of this musical – a folk hero:
Janosik — was not chosen incidentally. The Highland folklore
has always been the source of inspiration for many our artists. The way the tales of Robin Hood
inspired English authors the
Highland tales often influenced the works of Erftest Bryll – an outstanding personality in Polish
poetry and playwriting. Amond his plays can be found as famous as: "Kurdesz”, "Po gorach po chmurach"
- both very tightly related wifh the highland motives. At last it is worth underlining the known
phenomenon that blues and the music of Polish Highlanders have a lot in cómmon.
They are both examples of folklore and both of them are based on pentatonic scale. Also expression
is the major measure of values
for them. Therefore there is no wonder that these different influences and inspirations make up a
whole stylistically clear. As I said in the beginning this record itself unusual achievement. In
the process of development of rock in Poland PoJand it is a measurable
artistic success.
Marek Garztecki
|