|
Марек Киселевский и Вацлав Томашевский были очень
популярны в нашей стране, и пластинки выходили, и по телевизору их
показывали, но – как то подзабыли. Томашевский погиб в автокатастрофе
много лет назад, да и понятие «популярная музыка» сейчас несколько переменило
свой смысл – А.К. 1.
PRZĄŚNICZKA • Spinner — S. MONIUSZKO 2. ALLEGRETTO — L. van BEETHOYEN 3. WESOŁY WIEŚNIAK
•
Gay Peasant— R. SCHUMANN 4. CYRULIK
SEWILSKI - The Barber of Seville — G. ROSS1NI 5. PRELUDIUM
As-dur • Prelude in A flat major — F. CHOPIN 6. OCZY CZARNE
• Black
Eyes 1. KONCERT
a-moll • Concerto in A minor— E. GRIEG 2. SYMFONIA Nr 4
„WŁOSKA" • Symphony No. 4
„Italian" F. MENDELSSOHN BARTHOLDY 3.
SŁOWIK • Nightingale— A. ALABIEW 4. KOMM, LIEBER
MAI - W. A MOZART 5.
ŁABĘDŹ • Swan — C. SAINT-SAENS 6. CHCIAŁABYM, A BOJĘ
SIĘ • Happy Days— M. AGER Jerzy Woźniak — perkusja Adam Skorupka — kontrabas Sami opracowują
adaptację znanych utworów zarówno z repertuaru koncertowego,
z muzyki klasycznej jak i spośród popularnych przebojów.
Ich koncepcję adaptacyjną można określić
słowami: klasyków grają tak jak się gra przeboje,
przeboje grywają tak — jak się gra klasyków. Często
bawią się kształtowaniem tematu, mają zabawne skojarzenia
muzyczne — zdarza się, że ni stąd ni zowąd, w
beethovenowskim Allegretto pojawia się
nieoczekiwanie melodia „Pod niebem Paryża"... Ich opracowania
są nie tylko pełne dowcipu i nieposkromionego wdzięku, lecz w
pełni pozwalają na wykorzystanie także błyskotliwej
techniki obu młodych pianistów. Posłuchajmy jak grają
idealnie równo, jak znakomita jest synchronizacja rytmiczna!
Popularność zdobyli w bardzo krótkim czasie. Nagle
zaczęły się sypać wyrazy najwyższego uznania
muzycznych autorytetów, kontrakty z różnych stron
świata, nagrody i wyróżnienia. Zaczęli pracować
razem w roku 1964, a pierwsze artystyczne wojaże odbyli już dwa
lata później i od razu z niezłym rozmachem: s^eść
tygodni koncertów w Stanach Zjednoczonych, w tym występ wraz z
„Paradą Polskich Gwiazd" w słynnej nowojorskiej Carnegie Hali
i — jeszcze w tym samym roku — udział w dwu programach paryskiego
music-hallu „Olympia". Potem — kilka koncertów w telewizji Baden
Ba-den, w telewizji w Zagrzebiu, w Rumunii, dalsze koncerty we Francji, ZSRR,
NRF. W Szwajcarii na Festiwalu w
Montreux wyróżniono film „Tandem", w którym grali
główne role i jako pianiści i jako aktorzy. Film o nich.
chociaż, ku ogólnemu przerażeniu, w finale „Tandemu"
Kisielewski Tomaszewski zostali... wysadzeni w powietrze przy pomocy
łatwo zapalnej bomby, to jednak ich życie pozaekranowe
ułożyło się w dalszym ciągu pomyślnie. Na
Festiwalu Varietes w Rennes, we Francji, izyskali
jesienią 67 Grand Prix,
nagrodę „Złotego Gronostaja".
•Ykrótce potem — na dorocznych międzynarodowych Targach
Pły-owych MIDEM, w Cannes na Riwierze, odnieśli kolejne
zwycięstwo irtystyczne, potwierdzone
propozycjami koncertów we
Francji, n Hiszpanii, we Włoszech, także w Ameryce
Południowej. Zanim tam wyjadą,
oddajemy dziś Państwu ich pierwszy longplay
agrany w Polsce. Kisielewski i Tomaszewski przedstawiają na nim woje
dwufortepianowe wersje znanych tematów. Właśnie te utwory
pozyskały im tak wielu entuzfastów i tak życzliwe oceny w
pierwszym okresie świetnej kariery duetu. Słuchając
Kisielewskiego i Tomaszewskiego można zrozumieć bez trudu, w czym
leży wartość i siła ich muzyki. W nowoczesności
spojrzenia na popularne dzieła, w bezbłędnym eksponowaniu tego
co piękne i efektowne, w takim przetwarzaniu muzyki, które zachowując
dawny urok utworu pozwala obu pianistom w każdym takcie zawrzeć
także cząstkę samych siebie. Cząstkę własnej,
świeżej, oryginalnej, młodej indywidualności.
L. Kydryński They themselves
arrange both classical and pop music, and interpret these transcriptions in a
way that one could sum up like this. They play classical pieces like hits and
hits like classical pieces. One| often feels the fun they are having in
shaping up a theme or in producing amusing associations, for instance when in
a Beethoven's Allegretto suddenly appears the tune "Sou le ciel de
Paris". Their arrangements are not only clever and irrestibly charming,
they also allow the young pianists to display their brilliant virtuosity. Do
you hear how smooth is their playing, how rhythmically synchronized? They won
their popularity very quickly. There was a sudden a shower of enthusiastic
notices, contracts from all parts of the world, awards and honors. They
started in 1964 and two years later had already made trips abroad, and major
ones at that: six weeks of concerts in the United States when they took part
in the "Parade of Polish Stars" at Carnegie Hall; in the same year
they appeared in two programmes at the Paris music-hall "Olympia".
There followed TV concerts at Baden-Baden, Zagreb, in Rumania, more
appearances in France, The Soviet Union, West Germany. A film "Tandem", in which they played leading parts as
pianists and actors, won a distinction at a Festival in Montreux,
Switzerland. And although in the film they were blown into the air by means
of an easily-exploded bomb, their life off-screen proceeded very well. At the
Varietes Festival at Rennes, France in the autumn of 1967 they won the Grand
Prix, "The Golden Ermine" award. Soon after that they won yet another success at the International
Record and Music Publishing Market MIDEM at Cannes which brought them offers
of concerts in France, Spain, Italy and South America. Before they go there,
we offer you their first long-playing record made in Poland. On it
Kisielewski and Tomaszewski present two-piano versions of favorite tunes, the
pieces which won them popularity in the early days of their playing
together. Listening to them we can easily find the source of
the value and strength of their music. It is their modern handling of popular
numbers, the faultless exposition of the music's beauty and brilliance, in
its transformation which, while retaining the piece's old-fashioned charm,
also includes the fresh and original traits of the two young pianists. |