|
ј вот брать¤
ўераньские через пару лет покажут, как надо пальцами
шевелить! стати, до того они оба играли у ныне покойного ћарка √рехуты, и уже там шиштов увлекалс¤ поливами, но это Ц в другой теме Ц ј. . Strona A PIECOBOJ NOWOCZESNEJ Przebieg niekontrolowany Mur 1234 Kravhana Coyola Taniec ДBiałego KarlaФ (kompozycja zbiorowa
Zespołu) FUNKY DLA FRANKI Х Funky for Franka J.
Grzywacz) SZALONY BACA Х Crazy shepherd J.
Grzywacz, M. Stryszowski) ABZ (J. Grzywacz) GRZYMASZKA J. Grzywacz) Marek Stryszowski
Ч vocals, alto saxophone, bass clarinet Mieczysław
Górka Ч drums, percussion Pawel Scierański - electric
and acoustic guitar
Krzysztof
Scierański - bass guitar LABORATORIUM powstało w
roku 1970. Od początku, trzon zespołu stanowili trzej muzycy:
Janusz Grzywacz, Marek Stryszowski i Mieczys≠ław Górka. Suma
indywidualnych cech tej trójki tworzy to, co możnaby nazwać
odmiennością ДLaboratoriumФ, zaczątkiem własnego,
dają≠cego się odróżnić stylu. JANUSZ GRZYWACZ, muzyczny
kierownik zespołu i pianista - jest wśród swych
kolegów osobowością najsilniejszą. Cechuje go
intelektualizm objawiający się w skupionej i oszczędnej,
pozornie pozbawio≠nej cech wirtuozerskich, grze, a przede wszystkim w
kompozycjach: rozbudowanych a zarazem doskonale wyważonych i klarownych.
MIECZYSŁAW GÓRKA -
wybijająca się ,,nowa twarzФ wśród naszych
czołowych perkusistów jazzowych Ч to muzyk delikatny, jakby Дner≠wowyФ,
obdarzony wielką wyobraźnią. Brzmienie jego
instrumentów rzadko bywa jednostajne, nie sprowadza się do
rytmicznego Дnapę≠dzaniaФ sekcji. Górka traktuje perkusję
jak instrument partnerski, to≠warzyszący i inspirujący... MAREK STRYSZOWSKI zajmuje
specjalne miejsce w zespole. Gra na saksofonie altowym, na klarnecie basowym
Ч przede wszystkim jednak śpiewa. Wokalistyka Stryszowskiego jest
ewenementem nie tylko na polskiej scenie jazzowej. Poruszając się z
nadnaturalną swobodą w kilku rejestrach, Stryszowski jest w
ДLaboratoriumФ najswobodniejszym improwizatorem. Śpiew jego
Дcharakteryzujący się instrumentalnym traktowaniem własnego
głosu, porównywano nieraz do brzmienia elek≠tronicznych
urządzeń. Sześcioletnią
historię ДLaboratoriumФ podzielić można na dwie fazy. W
pierwszej, kiedy obok wymienionych, grali w zespole Maciej Górski
(b-g) i Wacław Łoziński (fl, perć) Ч jazz ДLaboratoriumФ
miał charak≠ter nieco ilustracyjny, był muzyką w dużym
stopniu aranżowaną, niG-mal całkowicie
podporządkowaną formalnym zamysłom kompozytora (zazwyczaj
Janusz Grzywacz). Od chwili gdy trójkę leaderów
uzupeł≠nili bracia PAWEŁ i KRZYSZTOF SCIERAŃSCY (el-g), (b-g)
- grupa zbliżyła się do ДobowiązującegoФ w latach
1975Ч76 jazz rocka, sto≠sując bardziej emocjonalne i mniej ograniczone
wymogami kompozy≠torskiej konstrukcji improwizacje. Jan Poprawa JANUSZ GRZYWACZ, the bandТs
leader and pianist, is the strongest individuality among his colleagues. His
approach is very intellectual, apparent i n the concentrated, sparing
playing, seemingly without yirtuosity, and above all in his compositions
which, while being quite extended, ore also very well-balanced and full of
clarity. MIECZYSŁAW
GÓRKA, a Уnew faceФ becoming morę and morę conspicuous among
our leading jazz percussionists, is a delicate musician, highly strung,
endowed with great imagination. The sound of his instruments is never
monotonous, hę does not reduce it to a rhythmic beat. To him percussion
is an equal partner, ever-present and inspiring... MAREK STRYSZOWSKI takes a
special place in the band. Hę plays the alto saxophone and bass
clarinet, but , above all, hę sings. And hę does it in a way that is
phenomenal not only in Polish jazz. Moving with amazing freedom throughout
several registers Stryszowski is the bandТs most accomplished improvisor.
Hę produces with his voice the sounds of an instrument and achieves
effects that have been likened by some to those of an electronic equipment.
The six-years-long history of УLaboratoriumФ ca be divided into two phases.
In the first, when, apart from the above mentioned musicians, its members
were also Maciej Górski (b-g) and Wacław Łoziński (f!,
perć), the bandТs jazz was of a rather illustrative type, being to a
large extent arranged music, sticking closely to the formal conceptions of
the composer (usually of Janusz Grzywacz). But from the moment the three
leaders were joined by PAWEŁ and KRZYSZTOF ŚCiERAŃSKI (el-g), (b-g),
the band came nearer to jazz rock, which has been Уde rigueurФ in the years
1975-76, and they have been producing morę emotional improvisations,
less limited by the composerТs constructions. Trans/. L. Wiewiórkowski |