√лавна¤



¬с¤ коллекци¤


»з серии  фирмы "Muza"


 лубна¤ сери¤  "Pronil"


ѕольский джаз

Ц разное


„еслав Ќемен


Breakout


SBB


ѕольский рок

-         разное


ќбсудить в форуме

 

 


«аказать CD-.R


ѕочта

 

 

 




ѕо-русски это Ђ«олота¤ стиральна¤ доскаї, так называлс¤ приз фестивал¤ традиционного джаза, который группа выиграла в 1974 году. »х как-то по инерции относ¤т к традиционалистам, но они, как мне кажетс¤, своего рода Ђпанкиї, на концерте у них полный расколбас. „ерез 10 лет выйдет еще одна их пластинка, в синей серии, но музыка ничуть не изменитс¤ Ц ј. .

 

 

 

 

BAND'S SIGNATURE

NOBODY KNOW

ST. JAMES INFIRMARY

NEW ORLEANS

EH, LABAS.

MAMA DON'T ALLOW ME PLAY JAZZ

THE TROUBLE I'VE SEEN

OLD MAN MOSES SWEETHEARTS ON PARADE BAND'S SIGNATURE

 

ANDRZEJ DUSZYŃSKI - tp.

ANDRZEJ BIGOLAS - cl.

RYSZARD ZAWISTOWSKI - tb, leader,

JANUSZ SZPROT Ц p, voc, arr

PAWEŁ TARTANUS  - bjo

WALDEMAR DUSZYŃSKI - dr.

MIKOŁAJ KAMIŃSKI   - b,

MONIKA BERGKVIST - voc.

 

RECORDED - WARSAW, OCTOBER 1974

To nie przypadek sprawił, że grupa Gold Washboard (ang: Złota Tarka) zdobyła w 1974 r. właśnie ,,Złotą TarkęФ - trofeum corocznego Festiwalu Jazzu Tradycyjnego - bowiem na sukces ten warszawscy trady≠cjonaliści pracowali niemal trzy lata. Jeszcze we wrześniu 1971 r. Gold Washboard był skromnym amatorskim zespołem działającym przy warszawskim klubie ДStodołaФ. Amatorskim, lecz reprezentującym poziom zgoła nie amatorski. )uż po miesiącu prób, w październiku 1971 r, zespół odniósł pierwszy suk≠ces - wyróżnienie Polskiego Stowarzyszenia Jazzowego na konkursie o ДZłotą TarkęФ. Stało się to nie≠wątpliwie zachętą do dalszej wytężonej pracy. Udział w festiwalach ДJazz nad OdrąФ oraz w kolejnych konkursach ДZłotej TarkiФ, a także codzienna praca w klubach sprawiły, że Gold Washboard stał się wkrótce jednym z czołowych polskich zespołów tradycyjnych. Członkowie grupy postanowili poświęcić się muzyce całkowicie. W r. 1973 odbyli swoje pierwsze zagraniczne tournee. Do dziś Gold Washboard zdążył już kilkakrotnie odwiedzić Danię, Szwecję i Norwegię, wziąć udział w festiwalach w NRD i Cze≠chosłowacji, a także wystąpić na Jazz Jamboree 74.

Kiedy doszło do realizacji niniejszego longplaya, zdecydowano, że będzie to nagranie Дno żywoФ Ч z udziałem publiczności. Członkowie zespołu stwierdzili, że najlepiej będzie jeśli miejscem nagrania będzie ich macierzysty klub ДStodołaФ. Czy to przedsięwzięcie się udało - osądzą Państwo sami. Można tylko dodać, że publiczność zgromadzona na dwóch koncertach, podczas których dokonywano nagrania, przyjęła występy zespołu nad wyraz serdecznie. Przede wszystkim dlatego, że Gold Washboard nie traci ani przez chwilę kontaktu z widownią, potrafi swą swobodą, werwą i humorem porwać do zabawy nawet najbardziej chłodnego słuchacza.

Trudno mówić o jednolitej koncepcji stylistycznej zespołu; w jego repertuarze znajdujemy zarówno me≠lancholijne bluesy i ballady (np. ДSt. James InfirmaryФ), dynamiczne standardy w rodzaju.ФlТve Found a New BabyФ jak też utwory groteskowe i pastiszowe (ДEh, la-basФ czy ДMelodie góralskieФ). W sumie jest to traditional o dość zróżnicowanej stylistyce, typowy dla większości czołowych zespołów tradycyj≠nych Europy jak np. Kenny Bali, Papa Bue czy Dutch Swing College. Kierownik muzyczny i aranżer zes≠połu - Janusz Szprot mówi: ДGramy jazz tradycyjny tak, jak mogą to robić współcześni Europejczycy. Przecież gramy jazz tradycyjny lat 70-ych. Czerpiemy zewsząd, chłoniemy jak gąbka różnorodne wartości muzyczne, by później przetransponować je na nasz własny język muzyczny. Nie mamy wszelako wątpli≠wości co do jednego: gramy jazz...Ф (Jazz Forum Nr 30).

Sądzę, że wątpliwości nie powinni mieć także słuchacze tej płyty. Za to powinni znaleźć dużo radości i zabawy, słuchając pierwszej płyty Gold Washboard.

It was not  merely a coincidence, that the Gold Washboard traditional band won in 1974 the УGold Washboard , the trophy for the best Polish traditional group. It was not a mere fortune either, for the success of the Gold Washboard was achieved thanks to the three-year period of strenuous work. After all, only in September 1971 they were just an amateur band working in the students club УStodołaФ in Warsaw. Although they were amateurs they showed quite a professional standard. Already one month later, in October 1971, they achieved their first success: they were distinguished by the Polish Jazz Society in the УGold WashboardФ Contest. This was a sort of an incentive for further toilsome work. They took part at the УJazz-on-the-OdraФ festivals, competed in succesive УGold Wash≠boardФ Contests of Traditional Bands, and appeared regularly in clubs, Soon it all helped them to be-come one of the most popular traditional groups in Poland. Eventually, the musicians decided to devote themselves to the music only. In 1973 they had their first foreign tour. By now, they have several times toured Denmark, Norway and Sweden, appeared at festivals in GDR and Czechoslovakia, and had their first performance at the УJazz Jamboree 74Ф International Festival in Warsaw.

When it came to make this record, it was decided that it should be a УliveФ recording. The musicians suggested tht the best place for such a concert would be their home-club УStodołaФ. It is you to judge whether it was a succesful enterprise. l may only add that the audiences gathered at the two УStodołaФ   concerts   applauded   and   cheered   the   bandТs performance with enthusiasm and warmth. It is  mainly due to the fact that the band always  keeps contact and communicates with the public; it is able to  excite even  the  most restrained  listeners with vigor, humour and joy of playing. The   music  of  the   Gold  Washboard   is   not  homogeneous   stylistically;   in   its   repertoire   one   may   find the   blues   and   ballads   (УSt. James   InfirmaryФ   or   УMood    IndigoФ),   dynamic   standards   (УlТve   Found a   New   BabyФ)   or even   grotesque  and   pastiche  tunes (УEh, la basФ and УMedley of HighlandersТ MelodiesФ).   Generally   speaking,   it   is   traditional   jazz   that  is  so  typical  for the  majority  of top  european bands,  e.g.   Kenny  Bali,   Papa   Bue  or  Dutch  Swing  College.

Janusz Szprot, the musical leader and arranger of the band, says (Jazz Forum, No. 30): УWe play traditional jazz in the way the contemporary Europeans can play. After all, we play the traditional of the 70Тs. We take everything, we absorb different musical values like a sponge in order to translate them into our own musical language. Nevertheless we have no doubts: we play jazz...Ф l believe, that the listeners should have no doubts either. But they should find a lot of joy and excitement when listening to the first album of the Gold Washboard.

KAZIMIERZ CZYZ

 

 

Hosted by uCoz