√лавна¤
¬с¤ коллекци¤
»з серии фирмы "Muza"
лубна¤ сери¤ "Pronil"
ѕольский джаз
Ц разное
„еслав Ќемен
Breakout
SBB
ѕольский рок
- разное
ќбсудить в форуме
«аказать CD-.R
ѕочта
|
—обственно говор¤, в джазе подражание
великим мастерам отнюдь не считаетс¤ чем-то зазорным, скорее наоборот Ц
умение повторить чей-то звук или манеру ценитс¤ довольно высоко. “ак вот,
порой слуша¤ януша «абеглинского, ¤ не могу отделатьс¤ от ощущени¤, что это
Ѕени √удмен, не в коммерческом варианте с биг-бендом, а скорее в камерном, с
секстетом, да этого никто и не скрывает, только интересно, что может означать
красный крестик на групповой фотографии, подскажите! Цј. .
Side
A
1. WIECZÓR
W ДSTODOLEФ Night at the УBarnФ 3ТO5
(W. Krotochwil)
2. TROCHĘ
SWINGU A Bit of Swing 3ТOO
(IV. Kacperski)
3.POSZUKIWANIA Search
4ТOO
(W. Krotochwil)
4.PRIMA APRILIS
April FoolsТ Day 3Т5O
(J, Zabiegliński)
5.SWINGUJĄOY
KLAKSON The Swinging Horn 3Т1O
(J.
Gawrach)
6. WĘDRÓWKA
SŁOŃC Wandering Suns 2Т45
(K.
Sadowski)
7.POWRÓT z ANTYLOPĄ Return with
an Antelope 2Т4O
(K.
Sadowski)
Side B
1.GDZIE ONI SĄ
Where Arę They Nów 5Т25
(IV. Krotochwil)
2. MOTYW BEZ TYTUŁU A
Tune Without Title 3Т3O
(J.
Matuszkiewicz)
3.MOKRY ŚNIEG Wet
Snów
(W. Krotochwil)
4.DANA
(J. Gawrych)
5. BALLADA ZA
DYCHĘ A Ballad for a Penny
(J.
Zabiegliński)
6. LETNI
DZIEŃ Summer Day
(J.
Zabiegliński)
Recorded
in Warsaw, May and November 1966
JANUSZ ZABIEGLIŃSKI
clarlnet, altosax, leader
WITOLD KROTOCHWIL piano
JÓZEF GAWRYCH vibes
ANDRZEJ CIOCH gultar
ANDRZEJ KOZAKIEWICZ bass
TADEUSZ FEDOROWSKI drums
Określenie: Д
żyjemy w ciekawych czasachФ Ч znane od dawna w wielu dziedzinach
życia społeczeństw dotyczy również
najróżnorodniejszych przemian zachodzących w świecie
muzyki. Kto wie, czy te przemiany nie występują najjaskrawiej w
muzyce jazzowej drugiej połowy XX wie≠ku. Sale koncertowe i estrady
całego świata stały się miej≠scem popisu całej
plejady nowatorów i pseudonowatorów, awangardzistów,
eksperymentatorów, przedstawiających jazz w nowej formie i
treści, w nowych brzmieniach Ч a wszy≠stko to jest niczym innym jak tylko
propozycją przedstawie≠nia czegoś innego w miejsce starego. Zadajmy
jednak pytanie: czy tzw. stary jazz stał się dziś
przestarzały, nie≠godny naszych czasów? Spory procent
publiczności, radio≠słuchaczy, telewidzów i
kolekcjonerów płyt Ч jest zdezo≠rientowany: co
właściwie jest tym prawdziwym jaz≠zem?
Nie będziemy tu
analizować kierunków rozwojowych muzyki synkopowanej, mamy
natomiast znakomitą okazję do zaprezentowania klasycznego
przykładu pure-jazzu, to jest jazzu prawdziwego, którego
podłożem jest swing Ч styl gry, powstały na początku lat
trzydziestych naszego stulecia, charakteryzujący się
ДkołyszącąФ i giętką linią melodyczną,
riffami, tj. krótkimi, silnie rytmicznie podkreślanymi i po≠wtarzanymi
frazami.
†††††††††† Swingtet Janusza
Zabieglińskiego powstał w czasach (lata 1955Ч57), kiedy w
środowiskach studenckich muzyko≠wanie jazzowe ogarniało masy
amatorów, którzy Ч poza studiami Ч tworzyli sobie zeń azyl
dla własnego ja, Дpier≠wszą miłośćФ. Dzieje
zespołu, który prezentujemy na tej płycie Ч wiążą
się z rozwojem polskiego jazzu, którego ko≠lebką były
studenckie kluby stolicy, ściśle mówiąc Ч ДSto≠dołaФ,
klub, przez który przewinęło się mnóstwo
talentów muzycznych, teatralnych, poetyckich itp. Popularny ten lokal
stał się bazą wypadową dixielandowców
Zabieglińskiego. Zespół raz po raz dał się
słyszeć na ogólnopolskich przeglą≠dach
zespołów studenckich i wracał z nich w roli zwycięzców. Występował też na festiwalach,
oraz na koncertach fil-harmonicznych, w nagraniach dla radia
i telewizji.
Polski świat jazzu jest
stosunkowo najuboższy w zes≠poły typu Zabieglińskiego.
Prototypem rodzimym był sławny zespół Ч ДHot Club
MelomaniФ pod kierunkiem Jerzego ДDudusiaФ Matuszkiewicza (Zabiegliński
wystąpił w tym zes≠pole na inauguracji koncertów jazzowych w
Filharmonii Narodowej w 1958 r.), a jeszcze wcześniej muzycy, stano≠wiący
wzorzec dla swingmanów: Benny Goodman, Teddy Wilson, Lionel Hampton,
Count Basie i w. in. W utworach nagranych na płycie Ч wyczuwa się
wpływ całej plejady czołowych praktyków ery swingu Ч z
domieszką nowoczes≠ności, która stanowi jak gdyby ornament.
Wyczuwa się rów≠nież ową Дpulsację rytmicznąФ
swingu, coś co stanowi ta≠jemnicę chwytliwości tej muzyki
sprawiającej, że słuchacz jest angażowany równie
silnie jak wykonawca.
Wydaje się, że jeśli
chodzi o świat polskiego jazzu, band-leader (inżynier z zawodu)
zbudował wspaniały po≠most Ч łączący świat
jazzu z epoki najlepszych nagrań (lata 30-te) z jazzem dnia
dzisiejszego, tym, który wywodzi się z najzdrowszych korzeni.
Józef Balcerak Naczelny redaktor pisma ДJazzФ
The saying: УWe
live in interesting timesФ, so often reiterated around us, also applies to
the changes which music has been recently undergoing. Who knows Ч these changes
may be occurring most strikingly in the jazz music of the second half of our
century. Scores of renovators and pseudo-renovators, ultra-moderns,
experimenters who give jazz new forms and contents, new types of sound Ч keep
appearing in concert halls, on platforms the world over Ч and all this is
meant to replace the old. But one cannot help asking: is that УoldФ
jazz really too old, unworthy of our times? There are many among the public,
radio listeners, TV viewers and record collectors who arę a bit in the
dark as to what real jazz is.
We arę not going to
analyze the trends in syncopated music. What we have an opportunity of doing
instead is to present a classical example of pure jazz, that is of real jazz
which is based on swing Ч the style which originated in the early thirties
and which used a swinging, flexible melodic line as well as riffs: rhythmic,
repeated phrases Janusz Zabieglińsky swingtet was founded in the days
(1955Ч57) when amateur jazz-making was immensely popular among students, who would
find in it a sort of refuge for themselves, their first love. Indeed, the
history of the band we present on this record is closely linked with the
growth of a variety of Polish jazz which originated at the Warsaw student
club УStodołaФ (The Barn) Ч the meeting Ч place of musical, theatrical
and poetic talents. It was here that ZabieglińskiТs Dixie Band found its
base. Now and again they could be heard at nation-wide reviews of student
bands and would return from them as winners. They also used to appear at
festivals, philharmonic concerts, on radio and TV recordings.
The Polish jazz scene is
relatively poor in bands of the Zabiegliński type. The home prototype
was here the famous band УHot Club MelomaniФ under Jerzy Matuszkiewicz
(Zabiegliński took part in it at the inauguration of jazz concerts in
the National Philharmonic Hall in 1958), and before that the musicians whom
the swingmen had once imitated: Benny Goodman, Teddy Wilson, Lionel Hampton,
Count Basic, etc. In the pieces on this record can be detected the influence
of leading stars of the swing era Ч with a mixture of modernity like an
ornament. One also hears in it the Уrhythmic pulseФ of swing Ч the main
secret of its attracting power which makes the listener feel almost as much
engaged in it as the players.
It seems that the
band-leader (an engineer by profession) has built a bridge which spans the
best tradition of jazz of the thirties with its soundest present day trends.
Joseph Balcerak Editor of Polish УJazzФ Monthly
|