√лавна¤



¬с¤ коллекци¤


»з серии  фирмы "Muza"


 лубна¤ сери¤  "Pronil"


ѕольский джаз

Ц разное


„еслав Ќемен


Breakout


SBB


ѕольский рок

-         разное


ќбсудить в форуме

 

 


«аказать CD-.R


ѕочта

 

 

 




—обственно говор¤, в джазе подражание великим мастерам отнюдь не считаетс¤ чем-то зазорным, скорее наоборот Ц умение повторить чей-то звук или манеру ценитс¤ довольно высоко. “ак вот, порой слуша¤ януша «абеглинского, ¤ не могу отделатьс¤ от ощущени¤, что это Ѕени √удмен, не в коммерческом варианте с биг-бендом, а скорее в камерном, с секстетом, да этого никто и не скрывает, только интересно, что может означать красный крестик на групповой фотографии, подскажите! Цј. .

 

 

Side A

1. WIECZÓR W ДSTODOLEФ Night at the УBarnФ      3ТO5

(W. Krotochwil)

2. TROCHĘ SWINGU A Bit of Swing    3ТOO

 (IV. Kacperski)

3.POSZUKIWANIA Search 4ТOO

(W. Krotochwil)

4.PRIMA APRILIS April FoolsТ Day 3Т5O

(J, Zabiegliński)

5.SWINGUJĄOY KLAKSON The Swinging Horn    3Т1O

(J. Gawrach)

6. WĘDRÓWKA SŁOŃC Wandering Suns 2Т45

(K. Sadowski)

7.POWRÓT z ANTYLOPĄ Return with an Antelope 2Т4O

(K. Sadowski)

Side B

1.GDZIE ONI SĄ Where Arę They Nów 5Т25

(IV. Krotochwil)

2. MOTYW BEZ TYTUŁU A Tune Without Title         3Т3O

(J. Matuszkiewicz)

3.MOKRY ŚNIEG Wet Snów

(W. Krotochwil)

4.DANA

(J.  Gawrych)

5. BALLADA ZA DYCHĘ A Ballad for a Penny

(J. Zabiegliński)

6. LETNI DZIEŃ Summer Day

(J. Zabiegliński)

 

Recorded in Warsaw, May and November 1966

 

JANUSZ ZABIEGLIŃSKI clarlnet, altosax, leader

WITOLD KROTOCHWIL piano

JÓZEF GAWRYCH vibes

ANDRZEJ CIOCH gultar

ANDRZEJ KOZAKIEWICZ bass

TADEUSZ FEDOROWSKI drums

Określenie: Д żyjemy w ciekawych czasachФ Ч znane od  dawna w wielu dziedzinach życia społeczeństw dotyczy również najróżnorodniejszych przemian zachodzących w świecie muzyki. Kto wie, czy te przemiany nie występują najjaskrawiej w muzyce jazzowej drugiej połowy XX wie≠ku. Sale koncertowe i estrady całego świata stały się miej≠scem popisu całej plejady nowatorów i pseudonowatorów, awangardzistów, eksperymentatorów, przedstawiających jazz w nowej formie i treści, w nowych brzmieniach Ч a wszy≠stko to jest niczym innym jak tylko propozycją przedstawie≠nia czegoś innego w miejsce starego. Zadajmy jednak pytanie: czy tzw. stary jazz stał się dziś przestarzały, nie≠godny naszych czasów? Spory procent publiczności, radio≠słuchaczy, telewidzów i kolekcjonerów płyt Ч jest zdezo≠rientowany: co właściwie jest tym prawdziwym jaz≠zem?

Nie będziemy tu analizować kierunków rozwojowych muzyki synkopowanej, mamy natomiast znakomitą okazję do zaprezentowania klasycznego przykładu pure-jazzu, to jest jazzu prawdziwego, którego podłożem jest swing Ч styl gry, powstały na początku lat trzydziestych naszego stulecia, charakteryzujący się ДkołyszącąФ i giętką linią melodyczną, riffami, tj. krótkimi, silnie rytmicznie podkreślanymi i po≠wtarzanymi frazami.

†††††††††† Swingtet Janusza Zabieglińskiego powstał w czasach (lata 1955Ч57), kiedy w środowiskach studenckich muzyko≠wanie jazzowe ogarniało masy amatorów, którzy Ч poza studiami Ч tworzyli sobie zeń azyl dla własnego ja, Дpier≠wszą miłośćФ. Dzieje zespołu, który prezentujemy na tej płycie Ч wiążą się z rozwojem polskiego jazzu, którego ko≠lebką były studenckie kluby stolicy, ściśle mówiąc Ч ДSto≠dołaФ, klub, przez który przewinęło się mnóstwo talentów muzycznych, teatralnych, poetyckich itp. Popularny ten lokal stał się bazą wypadową dixielandowców Zabieglińskiego. Zespół raz po raz dał się słyszeć na ogólnopolskich przeglą≠dach zespołów studenckich i wracał z nich w roli zwycięzców. Występował też na festiwalach, oraz na koncertach fil-harmonicznych, w nagraniach dla radia i telewizji.

Polski świat jazzu jest stosunkowo najuboższy w zes≠poły typu Zabieglińskiego. Prototypem rodzimym był sławny zespół Ч ДHot Club MelomaniФ pod kierunkiem Jerzego ДDudusiaФ Matuszkiewicza (Zabiegliński wystąpił w tym zes≠pole na inauguracji koncertów jazzowych w Filharmonii Narodowej w 1958 r.), a jeszcze wcześniej muzycy, stano≠wiący wzorzec dla swingmanów: Benny Goodman, Teddy Wilson, Lionel Hampton, Count Basie i w. in. W utworach nagranych na płycie Ч wyczuwa się wpływ całej plejady czołowych praktyków ery swingu Ч z domieszką nowoczes≠ności, która stanowi jak gdyby ornament. Wyczuwa się rów≠nież ową Дpulsację rytmicznąФ swingu, coś co stanowi ta≠jemnicę chwytliwości tej muzyki sprawiającej, że słuchacz jest angażowany równie silnie jak wykonawca.

Wydaje się, że jeśli chodzi o świat polskiego jazzu, band-leader (inżynier z zawodu) zbudował wspaniały po≠most Ч łączący świat jazzu z epoki najlepszych nagrań (lata 30-te) z jazzem dnia dzisiejszego, tym, który wywodzi się z najzdrowszych korzeni.

Józef Balcerak Naczelny redaktor pisma ДJazzФ

The saying: УWe live in interesting timesФ, so often reiterated around us, also applies to the changes which music has been recently undergoing. Who knows Ч these changes may be occurring most strikingly in the jazz music of the second half of our century. Scores of renovators and pseudo-renovators, ultra-moderns, experimenters who give jazz new forms and contents, new types of sound Ч keep appearing in concert halls, on platforms the world over Ч and all this is meant to replace the old. But one cannot help asking: is that УoldФ jazz really too old, unworthy of our times? There are many among the public, radio listeners, TV viewers and record collectors who arę a bit in the dark as to what real jazz is.

We arę not going to analyze the trends in syncopated music. What we have an opportunity of doing instead is to present a classical example of pure jazz, that is of real jazz which is based on swing Ч the style which originated in the early thirties and which used a swinging, flexible melodic line as well as riffs: rhythmic, repeated phrases Janusz Zabieglińsky swingtet was founded in the days (1955Ч57) when amateur jazz-making was immensely popular among students, who would find in it a sort of refuge for themselves, their first love. Indeed, the history of the band we present on this record is closely linked with the growth of a variety of Polish jazz which originated at the Warsaw student club УStodołaФ (The Barn) Ч the meeting Ч place of musical, theatrical and poetic talents. It was here that ZabieglińskiТs Dixie Band found its base. Now and again they could be heard at nation-wide reviews of student bands and would return from them as winners. They also used to appear at festivals, philharmonic concerts, on radio and TV recordings.

The Polish jazz scene is relatively poor in bands of the Zabiegliński type. The home prototype was here the famous band УHot Club MelomaniФ under Jerzy Matuszkiewicz (Zabiegliński took part in it at the inauguration of jazz concerts in the National Philharmonic Hall in 1958), and before that the musicians whom the swingmen had once imitated: Benny Goodman, Teddy Wilson, Lionel Hampton, Count Basic, etc. In the pieces on this record can be detected the influence of leading stars of the swing era Ч with a mixture of modernity like an ornament. One also hears in it the Уrhythmic pulseФ of swing Ч the main secret of its attracting power which makes the listener feel almost as much engaged in it as the players.

It seems that the band-leader (an engineer by profession) has built

a bridge which spans the best tradition of jazz of the thirties with its soundest present day trends.

Joseph Balcerak Editor of Polish УJazzФ Monthly

 

 

Hosted by uCozght -->