Главная



Вся коллекция


Из серии  фирмы "Muza"


Клубная серия  "Pronil"


Польский джаз

– разное


Чеслав Немен


Breakout


SBB


Польский рок

-         разное


Обсудить в форуме

 

 


Заказать CD-.R


Почта

 

 

 




"Литания" - по гречески "прошение", это такая особая католическая молитва, с коротким, многократно повторяющимся распевом, музыкальная часть которой, очевидно, в средние века была заимствована на Ближнем Востоке. Наверное, что-то похожее можно услышать свежим ухом и в музыке Кшиштофа Комеды, название для альбома придумал Манфред Айхер, (он же подобрал музыкантов - сплошь зведы E.C.M.) видимо, в чем-то увязывая эту работу с предшествующим по времени релизом E.C.M., альбомом "Литания" современного эстонского композитора Арво Пярта.Рецензия самого Манфреда Фйхере (в переводе на польский, из журнала "Джаз-Форум", 2000) приведене ниже, на компакт диске же была аннотация на английском, которую тоже можно здесь почитать - А.К.

 



1. Svantetic [11:01]
2. Sleep Safe And Warm [03:07]
3. Night-Time, Daytime Requiem [21:47]
4. Ballada [04:17]
5. Litania [06:52]
6. Sleep Safe And Warm (ver. 2) [02:42]
7. Repetition [03:54]
8. Ballad for Bernt [03:43]
9. The Witch [05:28]
10. Sleep Safe And Warm [02:06]


Tomasz Stańko - trumpet
Bernt Rosengren - tenor saxophone
Joakim Milder - soprano, tenor saxophone
Terje Rypdal - electric guitar
Bobo Stenson - piano
Palle Danielsson - bass
Jon Christensen - drums

Manfred Eicher:
Każda sprawa winna mieć swój właściwy czas i właściwe uwarunkowania, by móc ruszyć z miejsca. Pod wpływem współpracy z Arvo Pärtem zrozumiałem, że w moim muzycznym myśleniu nastąpiły katartyczne zmiany w podejściu do brzmienia. Uświadomiłem sobie głębię melancholii i barwy jesieni, jakie słychać w muzyce Komedy. I pomyślałem o Tomaszu Stańce jako protagoniście tego bardzo znamiennego tonu i ruchu, jeśli chodzi o koncepcję brzmienia i ciszy. Pomyślałem więc - stwóżmy grupę muzyków, którzy spenetrują cienie i ciemność w muzyce Komedy. "Litania" powstała w bliskim związku z "Litany" Arvo Pärta, dlatego daliśmy tej płycie taki właśnie tytuł. [Jazz Forum 3/2000]

Kryzystof Komeda (1931-1969) was famous in Poland for writing over 40 film scores and for being one of the first modern jazz musicians,

working as a pianist and composer. In his tribute to Komeda, trumpeter Tomasz Stanko and his sextet (which includes Bernt Rosengren and Joakim Milder on tenors; pianist Bobo Stenson; bassist Palle Danielsson; drummer Jon Christensen; and guest guitarist Terje Rypdal, who adds fire to two of he ten performances) interpret three of his film melodies (all from Roman Polanski films) and a few of his jazz compositions. The music is mostly episodic (particularly "Night-time, Daytime Requiem," which clocks in at 21:47), dark, and introspective. The emphasis is on the themes, and the variations stick mostly to the original mood. Nothing is realty jammed and the musicians' personalities are secondary to Komeda's compositions. Rosengren is featured on Komeda's "Ballad for Bernt," and there are short solos elsewhere, but much of the music is played by the full ensemble. Depending on one's musical tastes, the results are either dull or intriguing, but definitely picturesque and cinematic.

 

Hosted by uCoz