Главная



Вся коллекция


Из серии  фирмы "Muza"


Клубная серия  "Pronil"


Польский джаз

– разное


Чеслав Немен


Breakout


SBB


Польский рок

-         разное


Обсудить в форуме

 

 


Заказать CD-.R


Почта

 

 

 




Наверное, лучший польский альбом всех времен, сравнивают, конечно, Питером Грином, но это поверхностная точка зрения, с возрастом, как правило, преодолеваемая. Один мой знакомый, талантливый музыкант и автор, так прямо и заявил, что «Брекаут» гораздо содержательнее и духовнее, чем 99 процентов аналогичной англо-американской музыки. Конечно, неплохо было бы еще понимать, хотя бы в общих чертах, о чем поют, при родственности наших языков это не так уж сложно, особенно по написанному, там ниже есть текст песни «Когда был маленьким мальчиком", текст аннотации с "винилового" периздания 80-х годов с воспопинаниями Тадеуша Налепы, и ссылка на МР3-файл, а здесь – файл для караоке – хоть в мобильник забивай!

Ну а для тех, у кого есть более глубокие интересы - вот здесь можете взять архивированные файлы с текстами всех песен альбома "Блюз", с моими подстрочными переводами. Оно стоит того - это редкий случай психоделической поэмы о любви, есть над чем поразмыслить. И особо хочу обратьть внимание на участие в альбоме гитариста-виртуоза Дариуша Козакевича, это уже не первое его появление в больших проектах- годом раньше он играл в группе Петра Фигеля
А.К



LP: Muza XL/SXL 0721 – 1971

1.Ona poszła inną drogą

2.Kiedy byłem małym chłopcem
3. Oni zaraz przyjdą tu
4. Przyszła do mnie bieda
5. Pomaluj moje sny
6. Usta me ogrzej
7. Gdybym był wichrem
8. Co się stało kwiatom
9. Dzisiejszej nocy

Muzyka: Tadeusz Nalepa
Słowa: Bogdan Loebl
Tadeusz Nalepa — gitara, śpiew
Tadeusz Trzciński — harmonijka ustna
Jerzy Goleniewski — gitara basowa
Józef Hajdasz — perkusja
Dariusz Kozakiewicz - gitara

Swoją pierwszą płytę długogrającą zespół Breakout zrealizował wspólnie z Włodzimierzem Nahornym. Zapowiadająca się tak interesująco współpraca nie trwała jednak długo. Znakomity saksofonista zrezygnował z niej z powodu męczących tras koncertowych. Zdążył jeszcze nagrać płytę „Breakout 70A".
Tadeusz Nalepa:
" Każda płyta była pod jakimś względem najlepsza. „7OA" bardzo mi się w pewnym momencie podobała. Była urozmaicona. Poza tym grali z nami Włodek Nahorny i Józef Skrzek, który zastąpił Michała Muzolfa. Od Józka sporo się nauczyłem. Po naszej współpracy wiele sobie obiecywałem. 'Niestety przerwała ją sprzeczka z Hajdaszem..."

Na płycie „Breakout 70A" znalazły się dwa utwory „Piękno" i „Skąd taki duży deszcz" będące świadectwem fascynacji Tadeusza Nalepy grą Jimmy Page'a...
Tadeusz Nalepa: "
„Skąd taki duży deszcz" nie jest bluesem, ale ma bluesowy klimat. To zasługa Józka, fantastycznie grającego na fortepianie. W „Pięknie" rzeczywiście słychać Page'a... Led Zeppelin podziwiałem na koncertach w Holandii. Kiedy zdecydowałem się na współpracę z Józkiem myślałem, że będzie więcej śpiewał. Miał głos podobny do Roberta Planta..."

Po nagraniu płyty „70A" i nie najlepszym okresie w biografii artystycznej zespołu, przyszedł sukces — płyta „Blues" SXL 0721 — zrealizowana 8 lutego 1971 roku. Z Tadeuszem Nalepą, Józefem Hajdaszem zagrali Dariusz Kozakiewicz na gitarze, Tadeusz Trzciński na harmonijce ustnej i Jerzy Goleniewski na gitarze basowej.
Tadeusz Nalepa:
"Darek znalazł się w zespole przez przypadek, podobnie jak wcześniej Włodek Nahorny. Tadek Trzciński wiedząc, że poszukuję gitarzysty basowego przyprowadził na próbę Darka Kozakiewicza. Kiedy ten zagrał na gitarze, wiedziałem, że basisty muszę szukać nadal, l choć byłem zwolennikiem s kładu: gitara, gitara basowa, perkusja, to jednak zdecydowałem się natychmiast na wprowadzenie do zespołu drugiego gitarzysty, właśnie Darka Kozakiewicza. Na basie zagrał Jurek Goleniewski..."

Płyta zdobyła popularność, czego dowodem jej wysoki nakład. Podobały się szczególnie hard rockowe i jazzowe popisy Kozakiewicza, prawdziwie bluesowe teksty Loebla.
Tadeusz Nalepa:
"Płyta była przemyślana od początku do końca. Bogdan napisał wspaniałe teksty. Trzciński nie uzyskał może jeszcze na harmonijce ustnej właściwej barwy, którą można odnaleźć na następnych płytach, ale wniósł bluesowy klimat, nastrój. Najbardziej podobał mi się utwór „Ona poszła inną drogą", zaczynający się rytmicznie, agresywnie. Był dobrze osadzonym, typowym bluesem. Na tej płycie nie tylko grałem, ale i śpiewałem..."

Blues dopiero się w polskiej muzyce rockowej przyjmował. Wprawdzie bluesy miały w swoich repertuarach prawie wszystkie zespoły, ale najczęściej włączały je do nich ze względów... czasowych. Tadeusz Nalepa i Bogdan Loebl dokonali świadomego wyboru: blues stał się ich artystyczną wypowiedzią...

Jak słuchać bluesa? Rudi Blesh radzi: „słuchajcie bluesa nie jako konwencjonalnej, harmonizowanej muzyki, lecz jako gawędy kilku ludzi, rozgadanych jednocześnie o tym samym, pełnej oświadczeń i odpowiedzi, pytań, okrzyków, docinków, wtrąceń i wzajemnego sobie przerywania, różnych uwag na stronie — humorystycznych lub dramatycznych — lecz zawsze stosownych, trafnych, odnoszących się do tematu. Taką jest wewnętrzna logika tego muzycznego języka i o ile ją rozumiemy, wiemy o co chodzi w tej muzyce..."

Kiedy Byłem Małym Chłopcem

Kiedy byłem, kiedy byłem małym chłopcem, hej
Wziął mnie ojciec, wziął mnie ojciec i tak do mnie rzekł
Najważniejsze co się czuje, słuchaj zawsze głosu serca, hej

Kiedy byłem,

kiedy byłem dużym chłopcem, hej
Wziął mnie ojciec, wziął mnie ojciec i tak do mnie rzekł
Głosem serca się nie kieruj, tylko forsa ważna w życiu jest

Wicher wieje, wicher słabe drzewa łamie, hej
Wicher wieje, wicher silne drzewa głaszcze, hej
Najważniejsze to być silnym, wicher silne drzewa głaszcze, hej


 

Hosted by uCoz